080610-golf-start-stopp

VW Golf 6 får start-stopp-teknik

Den sjätte generationen av Volkswagen Golf kommer att bli en riktigt bränslesnål typ. Golf 6 kommer antingen med en snål 1,0 eller 1,2-litersmotor på 75 hk. Dessutom ska alla motorer kunna kombineras med start-stopp-teknik.

Nu dröjer det snart inte länge innan den nuvarande generationen av Volkswagen Golf bli avlöst av sin efterträdare, generation sex. Det talas om premiär redan till hösten, även om det troligaste är att vi får vänta till våren 2009. På sista tiden har det dock börjat dyka upp en del intressant information om kommande Golf 6. En av de mest tydliga förändringarna inför den nya generationen är att Golfen förmodligen kommer att kunna köras mycket snålare än den nuvarande.

Wolfgang Steiger, utvecklingschef på Volkswagens motoravdelning, avslöjade nyligen att den nya generationens Golf ska få en ny, mindre instegsmotor. Volymen på den nya motorn är fortfarande oklar, beroende på att VW ännu inte bestämt sig för om det ska vara en traditionell fyrcylindrig eller en mindre trecylindrig motor. Klart är dock att effektuttaget blir 75 hästkrafter, samt att den nya motorn ska kunna köras snålt, kanske så snålt att den klarar miljöbilsklassningen.

Nu rapporteras det även att kommande Golf 6 utrustas med start-stopp-teknik, som standard i BlueMotion-versionen och som tillval till övriga versioner. När bilen stannar vid till exempel ett rödljus stängs motorn av, vilket i kombination med en mycket liten motor kan ge låg bränsleförbrukning och låga koldioxidutsläpp. En VW-källa bekräftar att start-stopp-tekniken ska erbjudas till den nya Golfen, och att det finns planer på att göra tekniken tillgänglig i alla delar av VW:s modellutbud inom kort.

Bilspionen

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!