090614-vwgolf-plus-bifuel

VW Golf Plus BiFuel – bara att gasa

Nu introducerar Volkswagen nya Golf Plus i BiFuel-utförande. Med dubbla tankar kan den köra på både bensin och LPG (motorgas). Därmed ligger total räckvidd på över 110 mil samtidigt som man kan köra aningen mer miljövänligt. Största vinsten hittar man dock i plånboken.

Volkswagen Golf Plus BiFuel är det senaste från Volkswagen för att kunna köra mer miljövänligt, men framför allt billigare. Förbränningsmotorn, som är fyrcylindrig på 1,6 liter med 98 hästkrafter, klarar av både bensin och LPG (gasol, eller motorgas som man kallar det i Sverige vid användning i fordon). De båda drivmedlen förvaras i två separata tankar, LPG-tanken är placerad i reservhjulsbaljan och rymmer 43 liter. Bensintanken rymmer 55 liter.

Låter man bilen rulla på bensin förbrukar bilen 0,75 liter per mil och släpper ut 179 gram koldioxid per kilometer. Låter man den i stället rulla på LPG hamnar förbrukningsiffran på 0,98 liter per mil, men i gengäld sänker man koldioxidutsläppet med mer än tio procent till 159 gram per kilometer. Inga smickrande siffror om man jämför med bilar som går på andra bränslen.

Den stora vinsten med LPG-driften är i stället pengarna man sparar. Med dagens literpris på LPG i Tyskland sänker man milkostnaden med 6,55 kronor, en bra slant. Dessutom är skatten lägre på en LPG-bil.

Kör man på LPG kommer man 44 mil i Golf Plus BiFuel. Väljer man därefter att via en knapp övergå till bensindrift kommer man ytterligare drygt 66 mil. Totalt har bilen en räckvidd på över 110 mil.

En LPG-bil fungerar säkert alldeles utmärkt i Tyskland då landet har mer än 4 700 stationer där man kan tanka LPG. I Sverige är det som bekant inte lika rikligt med LPG-mackar. Inte alls faktiskt. Därmed försvinner den ekonomiska vinsten med en Volkswagen Golf Plus BiFuel i Sverige och vi vågar nästan lova att Volkswagen Sverige inte heller kommer att plocka in den till vårt avlånga land.

I Tyskland ligger grundpriset för bilen på motsvarande 241 000 kronor.

I december förra årets presenterade Volkswagen vanliga Golf i BiFuel-utförande. I det formatet är förbruknings- och utsläppssiffrorna aningen lägre än vad de är när bilen har Plus-kaross.

Läs mer

Provkörningar

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!