Nu får även Golf Plus ta del av VW:s nya designspråk. Den låga fronten med arga strålkastare och horisontella ribbor i grillen som introducerades med Scirocco och fortsatte med Golf VI sätter nu sin prägel även på Golfens förvuxna syskon. Det handlar alltså inte om en helt ny Golf Plus, utan bara en uppsminkad version av nuvarande generation.
Utseendemässigt består lyftet av ganska försiktiga förändringar. Fronten har hämtat mycket inspiration från nya Golf och Scirocco, medan baken är i stort sett oförändrad. Där emellan har Golf Plus fått nya integrerade takrails och faktiskt även en något lägre taklinje. Nya Plus blir något lägre än nuvarande modell. På insidan har VW plockat över några av de nya färg- och materialval som erbjuds till nya Golf.
Motorparken är ännu inte helt fastställd, men VW lovar att alla motorer ska gå snålare och renare än de nuvarande alternativen. Många av de nyheter som introduceras med nya Golf flyttas över även till Golf Plus. Golf Plus ska även få samma commonrail-dieslar som övriga VW-modellerna. Dieselalternativen ska variera mellan 90 och 140 hästkrafter. Bensinmotorer ska finnas från 80 till 160 hästkrafter. Den konventionella automatlådan får ge plats för sex- och sjuväxlade DSG-lådor.
En annan nyhet är att VW:s parkeringshjälp ParkAssist för första gången blir tillgängligt som tillval till Golf Plus. Systemet låter föraren luta sig tillbaka medan fickparkeringen sköts automatiskt.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.