061204_cross_touran

VW krossar Touran

Volkswagen låter ytterligare en modell falla offer för trenden med suv-look. Nu följs CrossPolo och CrossGolf upp av CrossTouran.

Den uppdaterade Touran har inte börjat säljas ännu. Det är ändå dags att visa ytterligare en modellvariant. Här är CrossTouran, en bil som ska tilltala alla med den av marknadsförarna så populärt kallade ”aktiva livsstilen”. 

På samma tema finns sedan tidigare CrossPolo och CrossGolf (den senare har inte börjat säljas i Sverige ännu). Tyvärr får Europa inte ta del av den fräckaste versionen – CrossFox, en produkt som gjorts exklusivt för Brasilien.

Åter till CrossTouran som utmärker sig via svarta stötfångar- och dörrlister. Även dörrhandtagen är olackade. Bilen har hjulhusbreddare i svartlackat kolfiber. Detta enligt pressmeddelandet, men vi ställer oss frågande till om det verkligen är sant att detta dyrbara material använts.

Den kromade grillen har gjorts matt och takrelingen har fått silverfärgade inlägg. Lampglasen är rökfärgade bak och strålkastarna har svarta insatser. 

CrossTouran har ett så kallat ”dålig-väg-chassi” som gör markfrigången tolv millimeter högre än för en vanlig Touran. Fälgarna Funplay på 17 tum är standard. Fram sitter däck i dimensionen 215/50 R17 och bak 235/45 R 17 – något som ska ge bilen sportig väghållning. Breda däck och avsaknad av fyrhjulsdrift gör CrossTouran långt ifrån så terrängduglig som utseendet vill lova.

Exteriörfärgen   Red Rock är unik för CrossTouran men hela paletten från vitt till svart är också valbar.

I kupén märks en inredning som går i orange/grått och tyget på de höjdjusterbara framstolarna har bikakestruktur.

Motorpaletten omfattar tre bensinmotorer (1,6/102 hk, 1,4 TSI/140 hk och 1,4 TSI/170 hk) samt tre dieslar (1,9 TDI/105 hk, 2,0 TDI/140 hk och 2,0 TDI/170 hk).

Vilka motorer som blir aktuella för Sverige är inte klart, följaktligen inte heller några priser.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Testa Teknikens Världs digitala prenumeration – få Expressen Premium på köpet