090724-vw-porsche-fusion

VW och Porsche går samman

Med Wiedeking ute ur bilden finns det inte längre några hinder. På torsdagen godkände Volkswagens styrelse formerna för ett samgående med Porsche. Fusionen sker i etapper och Qatar blir 17-procentig ägare i det nya bolaget.

 Nu är fusionen mellan Porsche och Volkswagen snart i hamn, det uppger både Financial Times och nyhetsbyrån Bloomberg News. Uppgifter som bekräftades senare på torsdagen av VW. Nyheterna om samgåendet kommer som en direkt följd av att Porsches vd Wendelin Wiedeking lämnar sin post. Wiedeking har under de senaste åren motarbetat ett samgående med VW och påbörjade i stället ett försök att köpa VW för fyra år sedan. Att det nu, trots allt, ser ut att bli en fusion, ses som en personlig seger för Ferdinand Piëch, VW-ordförande och barnbarn till Ferdinand Porsche, som länge har haft en ambition att sammanföra de två företagen. Nu får han sin vilja igenom och Porsche kan bli 

Detaljerna kring fusionen ska vara helt utarbetade och färdiga att presenteras om tre veckor. Enligt ett uttalande av Volkswagens vd Martin Winterkorn ska Qatar äga 17 procent av aktierna i Volkswagen. Qatar blir därmed den tredje största aktieägaren i VW, efter Porsche med 51 procent och Niedersachsen med 20 procent.

Maktstriden inom mellan Porsche och VW har pågått i åratal och i våras inleddes förhandlingar om ett samgående. Porsche ville som bekant ursprungligen köpa VW, men de planerna övergavs i takt med att skuldbördan blev överväldigande. Med tiden framstod Qatar som en räddare i nöden. Porsche uppskattas ha skulder på 9 miljarder euro, kanske så mycket som 14 miljarder. Enligt Bloomberg innebär affären även att Qatar erbjuder Porsche ett lån på 750 miljoner euro. Fusionen väntas vara genomförd senast 2011.

Wendelin Wiedeking har på senare tid fått utstå hård kritik från olika håll för sitt vågspel, men för några år sedan såg hans situation annorlunda ut. Wiedeking tog över vd-posten 1993 och blev då högste chef för ett Porsche som var nära konkurs. Under åren som följde förvandlades Porsche till den mest lönsamma biltillverkaren i världen. 2005 påbörjades försöket att ta över VW, ett företag som bygger fler bilar på en vecka än Porsche gör på ett helt år. Kapital hämtades från den lönsamma sportbilstillverkningen (Porsche AG) och användes till att köpa VW-aktier. Sedan kom finanskrisen kapitalet i Porsche AG började sina. Wiedeking tvingades ta till stora lån för att finansiera aktieköpen. Under gårdagen meddelades att Wiedeking lämnar Porsche med ett avgångsvederlag på 50 miljoner euro. Han kommer dock arbeta kvar som rådgivare i Porsche.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!