090811-vwpassatbluemotion

VW Passat BlueMotion blir snålare

Nu lanserar Volkswagen en snålare Passat BlueMotion som får tilläggsnamnet Technology. Med en förbrukning på 0,45 liter per mil och 118-119 gram koldioxid per kilometer blir den inte bara miljöklassad, utan också snålast i klassen.

Nyheterna med allt snålare bilmodeller avlöser varandra på löpande band. Nu är det Volkswagens tur att sticka ut näsan igen, denna gång med en tredje BlueMotion-generation av Passat – Volkswagens storsäljare i stora mellanklassen.

2007 lanserades första generationen, en bil som nästan slog världen med häpnad i och med förbrukningen på 0,51 liter per mil och 136 gram koldioxid per kilometer i utsläpp och som till råga på allt var en rymlig familjebil. Tidigare i år kom en andra generation som var ännu snålare – 0,49 liter per mil och 128-129 gram per kilometer.

Nu är det alltså redan dags för tredje generationen och denna gång handlar det om en förbrukning på 0,45 liter per mil och utsläpp på 118-119 gram per kilometer. Det högre utsläppet står Passat Variant (kombi) för, förbrukningssiffrorna är däremot desamma. Denna senaste generation Passat BlueMotion har fått tilläggsnamnet Technology. Med dessa låga siffror (dock inte så låga som det pratades om i Paris förra hösten – 114 g/km) ska bilen vara snålast i sin klass men också klassas som miljöbil. Därmed har bilen en chans att bli skattebefriad i fem år enligt regeringens förslag som ska ersätta den tidigare miljöbilspremien som upphörde den 1 juli i år. Enligt förslaget ska befrielsen införas från och med 1 januari 2010 men ha retroaktiv giltighet från och med den 1 juli 2009.

För att göra en intressant jämförelse med en av huvudkonkurrenterna kan vi ta en populär bil här i Sverige – Volvo V70. I DRIVe-utförande med en dieselmotor på 1,6 liter och 109 hästkrafter släpper den ut 129 gram per kilometer och förbrukar 0,49 liter diesel per mil.

En av nyheterna hos Volkswagen Passat BlueMotion Technology är den nyutvecklade 1,6-litersdieseln på 105 hästkrafter med common rail-teknik. Den får bilen att ta sig från 0-100 km/h på 12,4 (12,7 för Variant) sekunder och toppa 194 (192) km/h.

Andra nyheter är förbättrad aerodynamik, nya lättrullande däck, högre utväxling på femmans växel, friktionsoptimerade drivaxlar. Dessutom är bilen försedd med bromskraftåtervinning och start/stopp-system som standard, precis som hos generation två.

Volkswagen Sverige är nöjda med tyskarnas fortsatta utveckling av BlueMotion-tekniken.

– Vi har haft fantastiska framgångar med vår gasdrivna miljöbil Passat TSI EcoFuel. När vi nu kan lansera ytterligare en miljöklassad Passat, den här gången dieseldriven, innebär det att vi kommer att täcka upp en ännu större del av marknaden. Framförallt når vi nu de kunder som vill ha en miljöbil men som av olika skäl inte kan köra på gas, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.

Nya Passat BlueMotion Technology kommer alltså att erbjudas som sedan- och kombiversion. Två utrustningsnivåer är aktuella – Trendline och Sportline. Beställa kan man göra från och med september och cirkapriset ligger på 248 500 kronor för sedanen samt 258 000 kronor för kombin.

Nu väntar vi bara på att Passat BlueMotion II, som visades på Parissalongen i oktober förra året, ska bli verklighet. Vad sägs om en förbrukning på 0,41 liter per mil och utsläpp på 109 gram per kilometer? Vi får se om det blir verklighet inom en snart framtid.

Läs mer

Provkörning

Test

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!