090615-vw-trotsar-krisen

VW trotsar krisen – nya Golf ökar försäljningen

Volkswagen ansluter sig nu till gruppen av ytterst få biltillverkare som ökar sin försäljning. För första gången det här året kan VW glädja sig åt en försäljning som ökar, och det är främst nya Golf som är att tacka för det.

 Tyska Volkswagen-koncernen kan äntligen glädja sig åt att försäljningen ökar. Kanske är den till synes bottenlösa svackan på väg att vända. Det är dock en marginell förbättring i säljstatistiken det rör sig om, försäljningen i maj ökade 1,5 procent jämfört med samma månad förra året. Tyskarna bör ändå glädja sig åt att de 556 700 sålda bilarna innebar årets första ökning jämfört med fjolåret.

Det är främst VW-märkets bilar som står för de positiva siffrorna. Försäljningen av Volkswagen-bilar ökade med tio procent jämfört med fjolårets maj månad. En stor del av den ökningen har de att tacka den nya generationen Golf och lillsuven Tiguan som har lockat nybilskunderna i massor. Precis som för flera andra av de stora biltillverkarna har Kina-marknaden varit en ljusglimt för VW. Efterfrågan på de kinesiska modellerna Lavida och Passat Lingyu var stor i maj. Lavida är för övrigt den första VW-modellen som har designats och konstruerats helt och hållet utanför Tysklands gränser av VW:s kinesiska avdelning Shanghai Volkswagen Automotive.

Hela VW-familjen kan dock inte ta åt sig äran för försäljningsökningen. Skoda fick se sin försäljning minska med 7,3 procent i maj på grund av svag efterfrågan i de centrala och östliga delarna av Europa. Seat backade med tio procent till följd av den mycket svaga hemmamarknaden.

Sett över årets första fem månader klarar sig VW bättre än resten. Den samlade bilmarknaden har minskat med omkring 20 procent, medan VW har minskat med endast sju procent till 2,49 miljoner sålda bilar. Volkswagens försäljningschef Detlef Wittig säger i ett uttalande att VW har klarat sig bättre än resten av industrin mycket tack vare det förhållandevis nya modellprogrammet i kombination med höga andrahandsvärden på bilarna. Den tyska skrotpremien är en annan orsak. VW:s försäljning i Tyskland ökade med 36 procent jämfört med maj i fjol. 

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

70% rabatt på Teknikens Värld & 24 andra titlar! Se erbjudande!