101025-wiesmann-v8-bmw

Wiesmann byter till turbo-V8

Det var inte bara vi som fällde en tår när BMW slutade tillverka den beryktade V10-motorn, även Wiesmann fick det kämpigt och var tvungna att leta efter en ny lånemotor. Nu har de hittat rätt.

Inte helt oväntat är det BMW:s dubbelturbomatade V8-motor som tar plats i Wiesmanns bilar. Den tyska sportbilstillverkaren har under de senaste åren förlitat sig på BMW:s älskade och prisade V10-motor men när denna togs ur produktion i somras fick Wiesmann se sig om efter en annan kraftkälla. De behövde inte vänta särskilt länge.

Wiesmann MF4 och MF5 kommer från och med årsskiftet att använda sig av V10-motorns ersättare – den 4,4 liter stora och dubbelturboförsedda V8-motorn som finns i en mängd BMW-modeller. I MF4 ska motorn ge ifrån sig 407 hästkrafter och göra att bilen hoppar iväg från 0 till 100 km/h på 4,6 sekunder. Värstingmodellen MF5 får lite mer krut under huven – 555 hästkrafter som förmår bilen att accelerera från 0-100 km/h på 3,9 sekunder och nå en toppfart på 311 km/h. Tro’t eller ej men Wiesmann säger sig ha tänkt på bränsleförbrukningen, MF5 ska inte behöva mer än 1,07 l/mil vid blandad körning. Wiesmann MF3 behåller den gamla hederliga sexcylindriga M3-motorn med 343 hästkrafter med enda skillnaden att den numera klarar Euro 5-kraven.

Test och provkörningar

Wiesmann

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!