När Volvo bestämde sig för att satsa på den kompakta suv-klassen hade målat upp siffror och mål som inte riktigt stämmer med hur verkligheten ser ut i dag. Segmentet har på senare år gått som tåget och blivit det snabbast växande. Att XC40 i början av mars utsågs till Årets Bil i Europa 2018 har inte direkt försämrat förutsättningarna.
Sedan lanseringen i slutet av förra året har Volvo fått in nästan 80 000 beställningar av modellen. Antalet överstiger den produktionskapacitet som råder för tillfället och Volvo har därför beslutat att tillverkningstakten i belgiska Gent-fabriken ska höjas. Man utökar dessutom med ytterligare produktionskapacitet i Volvos kinesiska Luqiao-fabrik från och med första halvan av 2019.
I Gent kommer XC40 att prioriteras framför andra modeller på produktionsbandet, något som är möjligt i och med att S60 och V60 av utgående generation är på väg att fasas ut. Nya V60 ska i huvudsak tillverkas i Torslanda och nya S60, som snart presenteras, ska tillverkas i Charleston-fabriken i USA.
Volvo ser också att XC40:s framgångar banar väg för övriga CMA-baserade 40-familjen som ska ersätta dagens V40. Enligt ett uttalande av Volvo kommer XC40:s syskonskara inte att innehålla någon halvkombi likt den V40 som finns i dag. Nya V40 kommer att vara en kombimodell och övriga 40-varianter tar sannolikt form som sedan- och coupémodeller.
– Succén för Volvo XC40 har överträffat våra högst ställda förväntningar. Segmentet för kompakta suvar är det mest snabbast växande inom bilindustrin just nu, och med våra CMA-baserade modeller förväntar vi oss att fortsatt kunna dra nytta av den tillväxten, säger Håkan Samuelsson, vd på Volvo Cars.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.