061214_volvo_xc60

XC60 Concept visar Volvos framtid

Här är den, Volvo XC60. Volvo visar upp nya suven XC60 Concept på kommande bilsalongen i Detroit, redan nu kan vi visa de officiella bilderna. Under 2009 finns den produktionsfärdiga versionen hos Volvo-handlarna. Formatet på XC60 Concept är kompakt, utseendet tufft och Volvos målsättning med bilen är högt ställda.

Bilsalongen i Detroit öppnar först den 7 januari (för press). Redan nu finns bilderna på Volvos dragplåster ute på Internet. Här får du den djuplodande informationen om bilen och projektet XC60.

Att kunna erbjuda en mindre suv än XC90 är något av ett måste för Volvo. Framgångarna med BMW X3 har gjort att exempelvis Audi (kommande modell Q5), Mercedes (GLK) och Saab (9-4X) utvecklar liknande bilar febrilt. En mellanklass-suv i storleken under BMW X5, Mercedes ML och nämnda XC90 är vad alla behöver. En liten suv retar inte grannar och omgivningen lika mycket som en fullstor.

Tekniskt kommer produktionsklara XC60 baseras på Land Rover Freelander 2 som redan använder sig av Volvos raka sexcylindriga 3,2-litersmotor. Nya Volvo XC60 D4 får omvänt använda sig av fyrcylindrig 2,2-liters dieselmaskin från Ford/Land Rover. Fyrhjulsdriften blir senaste generationen Haldex. 

XC60 Concept skiljer sig från produktionsklara XC60 – debuten är planerad till 2009 – ändå kan vi exempelvis räkna med att utseende och format inte är långt borta.

Designen stakar ut ett nytt formspråk för Volvo.   Designchef Steve Mattin tillträdde för två år sedan och XC60 Concept är Mattins första bil på vilken hans stilidéer börjar bli verklighet.   

Karossidorna är kraftigt skulpterade, den karaktäristiska fronten med V-formade huvlinjer talar sitt tydliga Volvo-språk, ändå upplevs XC60 Concept mer amerikaniserad än någon annan modern Volvo. 

Detaljer som hasplåtar, sidosteglister, luftintag är utförda i polerad aluminium och skänker en klar och distinkt ”bling-look” till konceptbilen. De 20 tum höga fälgarna gör sitt till för att förstärka kraftuttrycket.

Inslaget från diverse konceptbilar från Ford är tydligt och insiders talar om att XC60 Concept även har mycket Aston Martin över sig.

Men den glasade bakluckan för tankarna till nya C30. Bakluckan öppnar i tre steg. Den nedre delen kan öppnas uppåt separat, det kan även den övre delen (i glas), samtidigt som hela luckan kan öppnas på traditionellt kombi-vis. Om konstruktionen får följa med till produktions-XC60 är oklart.

Om exteriören av XC60 Concept andas nytt så är interiören helt i linje med Volvos ord som ”skandinaviskt ljus” och ”high-tech”. Vitt läder, aluminium och en mängd ljuskällor dominerar insidan, tillsammans med ett sirligt designspråk som inte står att finna i någon vardags-Volvo. Den tunna mittkonsolen är utförd i vitt plast som tillåter piktogram och symboler att lysa genom, utförandet påminner mycket om stilen på Mac i-Pod.

Växelväljaren är mer ett skjutreglage än en spak och den treekrade ratten har vi aldrig tidigare träffat på i en Volvo.

Stolarna med sina djupa skåror i mitten är en vidareutveckling av stolkonceptet hos 2005 års konceptbil Volvo YCC. Öppningen i mitten är ett intressant inslag som ska bättra på runtom- och bakåtsikten. Vid fickparkering kan föraren kolla genom sin egen stol, via öppningen i baksätets ryggstöd och vidare genom den lågt dragna glasrutan bak.

Det är tydligt att nye designchefen Steve Mattin vill markera sin syn på Volvo. Exempelvis antyder Mattin att den traditionella synen på Volvo som en fyrkantig låda ska ersättas med skandinavisk design med mer emotionell utstrålning, nya spännande former och innovativ teknik, något som XC60 Concept klart och tydligt visar tecken på.

Volvo XC60 är nu officiell. Här kan du läsa mer om nya Volvo XC60 och dess information.

Kommande XC60-modeller 2009

XC60 D4, 4 cyl, 2,2 liter , 160 hk

XC60 D5, 5 cyl, 2,5 liter , 180 hk

XC60 2,0F, 5 cyl , 2,0 liter , 200 hk

XC60 T5, 5 cyl , 2,5 liter , 270 hk

XC60 3,2, 6 cyl , 3,2 liter , 235 hk

XC60 V8, 8 cyl, 4,4 liter, 315 hk

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!