070419_fiat

Ytterligare två miljöbilar från Fiat

I och med de nya miljöbilsrabatterna från regeringen introducerar Fiat två nya snåla dieseldrivna modeller som uppfyller kraven. Här är Panda 1,3 Multijet och Grande Punto 1,3 Multijet.

Nya Fiat Panda 1,3 Multijet och Grande Punto 1,3 Multijet blir prisvärda redan från start. De är tillräckligt snåla för att få regeringens miljöbilsrabatt om 10 000 kronor. Men de har också partikelfilter vilket ger 6 000 kronor i avdrag på fordonsskatten.

Fiat Panda, som utsågs till Årets Bil i Europa 2004, är en riktig snåljåp med 1,3 Multijet-motorn. Snittförbrukningen vid blandad körning är 0,43 l/mil och i stan drar den i snitt 0,54 l/mil. Landsvägssnittet är 0,37 l/mil. I standardutrustningen ingår dubbla krockkuddar fram, antisladdsystem, luftkonditionering och cd-radio. Grundpriset före rabatter är 134 500 kronor.

Golfklassutmanaren Grande Punto har blivit en stor försäljningssuccé för Fiat, nere i övriga Europa. När vi testade den mot Peugeot 207 och Kia Rio (i nummer 21/2006) nådde den inte fram till seger. Ett högt pris och en slö motor (1,4-liters bensin) låg den i fatet. Se länk nedan till testet.

Kanske är anrättningen bättre nu. Den 75 hästkrafter starka motorn har ett vridmoment på 190 Nm. Snittförbrukningen vid blandad körning är 0,45 l/mil enligt EU-normen. Grande Punto 1,3 Multijet kostar från 157 900 kronor.

Med introduktionen av Fiat Panda 1,3 Multijet och Fiat Grande Punto Multijet kommer Fiat att kunna erbjuda fyra miljöbilar på den svenska marknaden. Sedan tidigare finns gasbilarna Punto Natural Power och Doblò Natural Power som båda får miljöbilsrabatt och dessutom slipper trängselskatten i Stockholm.

Test av Fiat Grande Punto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!