Zenvo ST1 dansk sportbil

Zenvo ST1 – argsint superdansk

Det är inte bara i Skåne man kan bygga bilar med superprestanda. På andra sidan Öresund finns också kunskapen. Zenvo ST1 är något så ovanligt som en dansk supersportbil med 1 104 hästkrafter och vridmoment som värsta lastbilen.

De flesta svenskar är i alla fall en aning stolta över att vi i vårt avlånga land producerar en av bilvärldens mest potenta supersportbilar – Koenigsegg. Antagligen är danskarna minst lika stolta över att deras kungarike nu också har en supersportbil som inte går av för hackor – Zenvo ST1.

ST1 är ett lättviktsbygge på 1 376 kilo, alltså ungefär samma siffror som för Koenigsegg CCX och CCXR. De flesta karossdelar är med andra ord av kolfiber, som sig bör på en bil av den här kalibern. Dansken är större än Ängelholms stolthet på alla leder – 467 centimeter på längden, 204 centimeter på bredden och 120 centimeter på höjden.

Under ST1:s argsinta karossbygge ruvar en V8 på hela sju liter, 2,3 liter större än vad som finns i Koenigseggs bilar. Maskinen, som är försedd med både kompressor och turbo, levererar hela 1 104 hästkrafter vid 6 900 r/min och galna 1 430 newtonmeter vid 4 500 r/min. Siffror som knäcker Koenigsegg totalt. Paketet är kopplat till en sexväxlad manuell låda som skickar kraften till bakaxeln som är försedd en hydraulisk diffspärr. Detta hjälper Zenvo ST1 att accelerera från noll till 100 km/h på tre sekunder blankt, även det en siffra som slår svensken. Men Koenigsegg slår ST1 på en punkt (åtminstone på pappret, på racerbanan återstår att se) – toppfarten. Medan förstnämnda gör över 400 km/h så mäktar dansken bara med 375 km/h, men då ska man ha i åtanke att bilens toppfart är elektroniskt begränsad. Intressanta siffror för jämförelsens skull de båda bilarna emellan; varje hästkraft i Koenigsegg CCXR bär på 1,26 kilo bil medan motsvarande siffra för ST1 är 1,24 kilo. Dött lopp kan vi kalla det.

ST1 rullar på 19-tumsfälgar fram skodda med däck i dimensionerna 255/35, bak på 20-tummare med däck i dimensionerna 335/30. Bakom dessa doningar sitter sexkolvsok både fram och bak. Dessa i sin tur greppar ventilerade skivor som mäter 380 millimeter fram och 355 millimeter bak. Som tillval finns även keramiska skivor som mäter hela 394 millimeter, och då får man också åttakolvsok på köpet. En annan intressant detalj är markfrigången som kan ställas in efter tycke (105-150 mm). De justerbara gashydrauliska stötdämparna kommer från svenska Öhlins.

Inuti bilen kan man som förare eller passagerare njuta av det mesta man önskar sig i en bil av i dag. Klimatanläggning med dubbla zoner, nyckellöst lås/tändningssystem, eljusterbara racestolar, läder/alcantara-klädsel, cd-stereo med mp3-kompabilitet och inbyggd gps-navigator, head-up-display och mycket annat.

Är du sugen på att åka över bron och köpa en Zenvo ST1 får du hosta upp cirka 16 miljoner danska kronor, motsvarande drygt 23 miljoner svenska kronor*. Men då får du vara snabb, endast 15 bilar ska handbyggas efter det att produktionsstarten satt igång i mars nästa år. Skulle du trots allt ignorera prislappen och köpa en så vågar vi lova att du har en bil som ingen annan har (åtminstone inte i Sverige).

Bakom ST1 ligger det lilla företaget Zenvo Automotive som har sin bas på danska Sydsjälland. Tre eldsjälar är det som utgör stommen i företaget – Jesper Jensen som är grundare och finansiär, Troels Vollertsen som är bilbyggare och motorutvecklare samt Christian Brandt som har ritat bilen.

*Jesper Jensen på Zenvo Automotive låter hälsa att priset på bilen är 750 000 euro plus skatter, alltså motsvarande 8,3 miljoner kronor plus svensk moms. Att priset är så högt i Danmark beror på avgifter på 180 procent samt moms på 25 procent.

Provkörning

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!