17 procent ner för PSA under 2012

Att det gångna året varit tveksamt för franska bilkoncernen PSA, med Peugeot och Citroën, är knappast en hemlighet. Under året tappade man hela 17 procent av sin försäljning.

Vi har rapporterat en hel del om PSA-gruppens förehavanden under det gångna året, med nedskärningar och fusionsplaner, som stoppats, med General Motors Opel-division. Företaget har också förlorat stora summor pengar, stängt fabriker och fått statliga stödpengar.

När nu helåret 2012 summeras ser vi också en av anledningarna till problemen, en rejält minskad försäljning. PSA är till stor del beroende av försäljningen på de finansiellt prövade syd- och centraleuropeiska marknaderna, och det syns i statistiken.

För Peugeots del har en femtedel av försäljningen 2011 försvunnit till 2012. Tappet är på 19,6 procent, från 2 114 000 bilar 2011 till 1 700 000 i fjol. För koncernkollegan Citroën är tappet mindre, men fortfarande stort, från 1 435 000 bilar till 1 265 000, eller minus 11,9 procent. Sammanlagt är tappet på 17 procent, från 3 549 000 till 2 965 000 bilar.

Hur detta utvecklas under innevarande år återstår att se, men vad gäller svenska nybilsförsäljningen verkar vissa delar av statistiken säga att den största nedgången är över. Låt oss, om inte annat för Peugeots och Citroëns del, hoppas att det också gäller övriga Europa.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!