Foto: Lial / Shutterstock

2021 – året då dieselmotorn stannar

PSA-gruppens dieselmotorfabrik i franska Tremery byggs om. Fabriken har blivit en symbol för dieselmotorns död och skiftet till elbilar. Omställningen kommer att kosta tiotusentals bilarbetare jobbet.

Motorfabriken i franska Tremery anses vara världens största fabrik för dieselmotorer. Men nu byggs den om. Redan i år ska fabriken bygga 180 000 elmotorer och före 2025 ska volymen ligga på 900 000 elmotorer per år.

När efterfrågan på dieselmotorer stod på topp, för fem till sex år sedan, byggde arbetarna i Tremery drygt 1,5 miljoner dieselmotorer – per år. 

Sedan dess har efterfrågan på dieselmotorer rasat helt. Den stora dieselskandalen satte bollen i rullning och EU:s tuffare utsläppsregler har fått tillverkare efter tillverkare att överge dieselmotorn. Volkswagen-gruppen, Nissan, Honda, Renault, Volvo – alla har de mer eller mindre stoppat all utveckling av dieselmotorer för att i stället satsa på elmotorer och batterier.

Rasat helt efter 50 procent

2015 stod dieselmotorn för drygt 50 procent av nybilsförsäljningen. Sex år senare minskar efterfrågan månad för månad och enligt fackförbundets representant i Tremery kommer 2021 att bli året då omställningen till elbilar märks på riktigt.

I Tremery betyder elmotorer i stället för dieselmotorer att de cirka 3 000 anställda kan komma att behöva se sig om efter nytt jobb. 

En elmotor består av 80 procent färre delar än en dieselmotor och det behövs betydligt färre bilarbetare för att bygga elbilar jämfört med diesel- och bensinbilar.

Enligt den franska billobbygruppen PFA riskerar 15 000 bilarbetare att bli av med jobbet, av landets totalt cirka 400 000. I Tyskland anser facket att cirka 100 000 jobb i bilindustrin är i fara, vilket skulle svara för cirka en åttondel av alla bilarbetare i landet.

Småbilarna ryker först

Det är framför allt de mindre dieselmotorerna som väntas försvinna från bilhallarna. Bilar som Volkswagen Polo, Renault Scenic, Nissan Micra och Honda Civic kommer inte att erbjudas med dieselmotorer. Flera tillverkare som satsat på laddhybrider har också valt kombinationen el-bensin. Mercedes tillhör de få som valt att erbjuda diesel-laddhybrider och Volvo Cars har elektrifierat även sina dieselmotorer.

Förra året stod försäljningen av nya elbilar och laddhybrider för cirka åtta procent av den totala nybilsförsäljningen i Europa. Men andelen laddbara bilar väntas öka dramatisk under 2021. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!