Det är biltillverkarnas eget branschförbund, ACEA, som sammanställt statistik och siffror från bilindustrin i Europa. Enligt den finns det totalt 298 fabriker där det tillverkas bilar och motorer. Av dem är det 142 som bygger personbilar, 28 fabriker bygger lätta lastbilar, 58 fabriker bygger tyngre lastbilar, lika många bygger bussar och det finns totalt 71 fabriker för motorer.
Tyskland är det land som har flest produktionsanläggningar, 42 stycken. Frankrike har 31, Italien 23 och utanför EU-gemenskapen finns 31 fabriker i Ryssland, 30 i Storbritannien och 17 i Turkiet.
I de olika fabrikerna arbetar cirka 3,5 miljoner människor vilket står för elva procent av EU:s hela tillverkningsindustri. När ACEA lägger till även försäljning, verkstäder och underleverantörer går det att härleda 13,8 miljoner arbetstillfällen till fordonsindustrin, vilken står för cirka 6,1 procent av alla jobb inom den Europeiska unionen, EU.
Styrkan i bilindustrin är enorm men för att klara affärsmodellen behöver dessa fabriker gå med nära nog full kapacitet, vilket betyder att det behöver säljas många bilar varje månad.
Totala kapaciteten i Europa är klart större än försäljningen vilket betyder att flera av de här fabrikerna skulle behöva stängas. Men varje land värnar om sin industri vilket ofta får till följd att det sker skattelättnader för att stimulera försäljningen och rädda jobben. Vissa länder försöker dra till sig produktion för att skapa fler arbetstillfällen och få igång den egna ekonomin.
Att bygga förbränningsmotorer kräver fler personer vid maskinerna än att bygga elmotorer och batterier. Därför kommer bilindustrin att tvingas minska på antalet fabriker och antalet anställda under de kommande fem till tio åren.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.