Foto: Volkswagen AG

298 fordonsfabriker i Europa sysselsätter 13,8 miljoner människor

Bilindustrin står inför stora förändringar där den största är skiftet från förbränningsmotorer till elmotorer och batterier. Förändringen påverkar cirka 3,5 miljoner människor som arbetar i totalt 298 bilfabriker. Men det är ännu fler som ska få sitt levebröd från produktion, service och försäljning av bilar - cirka 13,8 miljoner.

Det är biltillverkarnas eget branschförbund, ACEA, som sammanställt statistik och siffror från bilindustrin i Europa. Enligt den finns det totalt 298 fabriker där det tillverkas bilar och motorer. Av dem är det 142 som bygger personbilar, 28 fabriker bygger lätta lastbilar, 58 fabriker bygger tyngre lastbilar, lika många bygger bussar och det finns totalt 71 fabriker för motorer.
Tyskland är det land som har flest produktionsanläggningar, 42 stycken. Frankrike har 31, Italien 23 och utanför EU-gemenskapen finns 31 fabriker i Ryssland, 30 i Storbritannien och 17 i Turkiet.

I de olika fabrikerna arbetar cirka 3,5 miljoner människor vilket står för elva procent av EU:s hela tillverkningsindustri. När ACEA lägger till även försäljning, verkstäder och underleverantörer går det att härleda 13,8 miljoner arbetstillfällen till fordonsindustrin, vilken står för cirka 6,1 procent av alla jobb inom den Europeiska unionen, EU.

Världens största bilfabrik ligger i Wolfsburg. Foto: Volkswagen AG

Styrkan i bilindustrin är enorm men för att klara affärsmodellen behöver dessa fabriker gå med nära nog full kapacitet, vilket betyder att det behöver säljas många bilar varje månad.
Totala kapaciteten i Europa är klart större än försäljningen vilket betyder att flera av de här fabrikerna skulle behöva stängas. Men varje land värnar om sin industri vilket ofta får till följd att det sker skattelättnader för att stimulera försäljningen och rädda jobben. Vissa länder försöker dra till sig produktion för att skapa fler arbetstillfällen och få igång den egna ekonomin.

Att bygga förbränningsmotorer kräver fler personer vid maskinerna än att bygga elmotorer och batterier. Därför kommer bilindustrin att tvingas minska på antalet fabriker och antalet anställda under de kommande fem till tio åren.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr