Foto: Stellantis

Allt i ett – här är alla bilmärken i nya biljätten Stellantis

Det är världens femte största bilkoncern och ett försök att gifta samman bilmärken från Europa och USA. Stellantis skapades för att få ordning på krisande bilmärken som Opel, Alfa Romeo och Chrysler och för att spara pengar med hjälp av plattformsdelning. Den 62-årige portugisen Carlos Tavares är vd med kontroll över alla delar i verksamheten. Här är alla delarna i nya Stellantis.

Sammanslagningen av bilkoncernerna PSA och FCA skapar en ny jättekoncern med hela 14 olika bilmärken, plus reservdelsföretaget Mopar. Vi kan jämföra det med världsledande Volkswagen som huserar inte mindre än 11 olika bilmärken. 

Den nya biljätten har döpts till Stellantis och innehåller flera varumärken som konkurrerat med varandra i tiotals år.  Stellantis ska också försöka gifta samman tillverkning och försäljning i Storbritannien, Italien, Frankrike, Tyskland, Kina och USA. 

Men det är inte första gången Peugeot och Fiat/Chrysler gjort affärer ihop. 1978 köpte Peugeot Chryslers europeiska del för en dollar. Peugeot döpte om Chrysler Europe till Talbot och satte Talbot-märke på sina Simca-bilar. PSA gick in i 1980-talet med bilmärkena Peugeot, Citroën och Talbot. Men försäljningen för Talbot lyfte aldrig och tio år senare var märket borta.

Peugeot har även samarbetat med Fiat. 1978 skapades SEVEL för att bygga lätta transportbilar. Originalet Fiat Ducato såldes av PSA:s olika varumärken. Peugeot 806, Citroën Evasion, Fiat Ulysses och Lancia Zeta var andra SEVEL-produkter. Samarbetet lever vidare i dagens Fiat Ducato som är ett syskon till Peugeot Boxer och Citroën Jumper. I USA heter skåpbilen RAM Promaster och det här samarbetet kommer att utökas i och med sammanslagningen. 

Stellantis har valt att lägga sitt huvudkontor i Amsterdam och får totalt cirka 400 000 anställda. Stellantis blir femte största bilkoncern efter Volkswagen, Toyota, Hyundai och General Motors. Stellantis väntas då inom kort passera General Motors och ta fjärdeplatsen. 

Peugeot

Chef: Linda Jackson, tidigare chef för Citroën.
Förra året sålde PSA-gruppen totalt 2,5 miljoner bilar. Coronapandemin var anledningen till att försäljningen minskade med 28 procent jämfört med året innan. 48 procent av försäljningen kom från Peugeot. Märket har framför allt byggt sin framgång med hjälp av en rad konkurrenskraftiga småbilar, som till exempel nya 208 som vann titeln Årets bil 2020. Peugeot har haft svårare att konkurrera med premiummärken. Peugeot valde tidigt att satsa på suvar där framför allt 3008 drivit försäljningen. Nu sker en stor omställning till fler elbilar och att snabbt få fram laddhybrider till befintliga modeller.

Citroën

Chef: Vincent Cobee.
Citroën har alltid varit lillasyskonet i koncernen och sålde i fjol endast 700 000 bilar. Linda Jackson genomförde en ordentlig översyn av modellprogrammet och en nysatsning på komfort och en rad prisvärda modeller med tydlig design. 

DS

Chef: Béatrice Foucher.
Det nya bilmärket DS skapades innan Carlos Tavares tillträdde som vd och har haft svårt att riktigt slå igenom. Idén var att bygga DS för den kinesiska marknaden med speciella showrooms och tydlig satsning på premiumsegmentet. Men sedan starten 2014 har DS inte utvecklat modellprogrammet tillräckligt snabbt och det såldes bara 40 000 DS-bilar förra året. DS skulle också bära PSA-gruppens nya teknik men internt ar DS konkurrerats ut av Peugeot som fått lansera en rad nya hybrider, laddhybrider och elbilar före DS.

Opel/Vauxhall

Chef: Michael Lohscheller.
PSA köpte överraskande loss Opel/Vauxhall från General Motors våren 2017. Överraskande eftersom Opel ofta haft Peugeot som största konkurrent. Så var fanns samordningsvinsterna? Förra året svarade Opel för 25 procent av PSA-gruppens försäljning och just nu pågår en anpassning av modellprogrammet till PSA:s plattformar och motorer. Opel har en strakt ställning i Storbritannien, där Peugeot historiskt haft problem. 2020 var totalt sett ett succéår för Opel som ökade sin vinstmarginal markant.

Fiat

Chef: Olivier Francois.
Fiat hängde på låset och började investera i Chrysler under bilkrisen 2009, då det amerikanska företaget också tvingades i konkurs. 2014 skedde så sammanslagningen och FCA bildades. 2019 sålde FCA 4,3 miljoner bilar.

Fiatmärket är i dag i det närmaste helt koncentrerat till sin hemmamarknad i Italien samt södra Europa med undantag av en stark position i Brasilien och Turkiet. Flera modeller brottas med vikande siffror och satsningen på USA har misslyckats helt. Modellerna Panda och framför allt 500 bär hela försäljningen. Abarth är ett syskonmärke till Fiat och sorterar under samma chef, Olivier Francois.

Chrysler

Chef: Tim Kuniskis.
Chrysler är fortfarande ett välkänt varumärke men modellprogrammet i dag består endast av Pacifica och 300. I USA, märkets största marknad, såldes i fjol 110 000 bilar. Chrysler finns även i Kanada och Mexiko men har lämnat Europa. Chrysler har ett samarbete med Google-företaget Waymo som 2018 köpte 62 000 Pacifica-bilar. Det är också tekniken som utvecklas tillsammans med Waymo som kan bli Chryslers räddning. Självkörande taxibilar kan vara framtiden och då lär Chrysler köra om flera konkurrenter.

RAM

Chef: Mike Koval.
En avknoppning från Dodge som blivit en stor del av FCA-portföljen. De dyra pickuperna bidrar med en hög vinstmarginal och RAM kämpar med Chevrolet Silverado om andraplatsen bakom Ford F150 på den stora pickupmarknaden i USA. Förra året såldes närmare 625 000 RAM, en nedgång med 11 procent jämfört med 2019. Problemet är att RAM knappt finns alls utanför USA men det viskas nu att en ny RAM utvecklas med tanke på en global marknad. Plattformen ska delas med Jeep Gladiator och det lär finnas planer på en pickup från Peugeot som ska konkurrera med VW Amarok och Ford Ranger i Europa.

Dodge

Chef: Tim Kuniskis.
Dodge är ytterligare ett varumärke som behöver fler bilmodeller och en bredare marknad. Muskelbilen Challenger tappade mycket förra året och totalt såldes 267 000 Dodgebilar. Det är inte troligt att Dodge gör ett nytt försök i Europa då det senaste försöket slutade i ett stort fiasko. En viss satsning på Mellanöstern kan ta märket in i framtiden.

Jeep

Chef: Christian Meunier.
Juvelen i FCA-kronan och det varumärke som de flesta bedömare har störst chans att överleva och verkligen utvecklas. Cherokee och Wrangler är storsäljare och nya Gladiator var en av få ljusglimtar på bilhimmelen 2020. FCA har satsat på att få Jeep att synas mer utanför Nordamerika och varumärket står starkt. I Europa är det Renegade som bär försäljningen. 2020 såldes totalt närmare 800 000 Jeepbilar.

Alfa Romeo

Chef: Jean-Philippe Imparato.
Hur många gånger har vi inte läst om att nu, nu är det dags för Alfa Romeo att sätta fart och nu, nu är det nya modeller på gång. Satsningen på Giulia och Stelvio hann inte ta fart innan bilkunderna började ropa efter laddhybrider. Och så finns gamla Giulietta där också. Visserligen ökade försäljningen i USA 2020 men från väldigt låga nivåer. I år ska nya suven Tonale presenteras men det behövs en rad nya motorer och en elbil för att Alfa Romeo ska ha en chans att överleva på sikt.

Maserati

Chef: Davide Grasso.
Sport- och lyxbilsmärket Maserati blir en helt ny bekantskap för Peugeotfolket. Maserati vill vara Italiens svar på tyska Porsche. Men de höga ambitionerna har sällan realiserats och försäljningen är måttlig. Nu ska en ny MC20 och nya Nettuno vara något extra. Maserati har också lilla suven Grecala och elbilen Granturismo stående på utvecklingsavdelningen. Det blir spännande att se vad Tavares ska göra med Maserati.

Lancia

Chef: Luca Napolitano.
Gamla Ypsilon. Det är i dag den enda bilen från gamla Lancia och den säljs bara hemma i Italien. De allra flesta hade räknat med att Lancia skulle plockas bort i samband med bildandet av Stellantis men uppenbarligen vill Tavares placera märket på samma planhalva som DS och Alfa Romeo. Ska det lyckas behövs det en hel del nya modeller.

Varumärken i garaget

Om Carlos Tavares tycker att de här bilmärkena inte är tillräckligt så finns det några som kan dammas av i förrådet.

Panhard (1891-1967)
En gång i tiden en pionjär både inom motorutveckling och lösningar för lågt luftmotstånd. Peugeot fick Panhard på köpet när Citroën förvärvades och det var nära att märket fick nytt liv innan Peugeot valde att satsa på Talbot.

Rootes Group (1915-1967)
Chrysler slog ihop Simca, Rootes och Barrerios till Chrysler Europe 1967. Men i dag finns inget varumärke från den gruppen kvar. Inget talar för att något väcks till liv igen.

DeSoto (1928-1960)
Märket grundades av Walter P. Chrysler som ett mellanklassmärke, lite billigare än Chrysler. När Chrysler köpte Dodge uppstod intern konkurrens om bilköparna. DeSoto överlevde ändå till 1960. 

Plymouth (1928-2001)
En gång i tiden en bärande del av Chrysler-gruppen. Tynade bort under 1980-talet då flera modeller från andra i koncernen fick Plymouthmärke men ingen personlighet. Neon presenterades 1993 och kunde betytt en nystart. Men modellen såldes även som Dodge vilket säger en del om hur Chrysler hanterade sina varumärken. 

Imperial (1955-1975, 1981-1983)
Chrysler skapade Imperial 1955 som ett systermärke. Imperial-bilarna hade lite mer utrustning och var lite dyrare. Idén var att konkurrera med Lincoln och Cadillac från konkurrenterna Ford och GM. Imperial LeBaron från 1973 var närmare sex meter lång och de stora Imperial-bilarna överlevde såklart inte oljekrisen på 1970-talet. Nysatsningen 1981 lyckades inte alls, trots marknadsföringshjälp av Frank Sinatra. Det här kan möjligen vara ett av de varumärken som Stellantis överväger att väcka till liv.

American Motors Corporation (1954-1988)
Biltillverkarna Nash och Hudson gick samman och bildade AMC 1954 för att konkurrera med de tre stora i Detroit. Tre år senare skrotades båda namnen och AMC satsade helt och hållet på Rambler. Franska Renault köpte en del av AMC 1990 och fick fyrhjulsdrivna Eagle på köpet. Aktierna i AMC såldes 1987 till Chrysler. Redan 1970 hade AMC köpt bilföretaget Kaiser-Jeep och det var Jeep-bilarna som var den stora tillgången i AMC när Chrysler gjorde affär med Renault. Det är säkert mer än en Renaultchef som genom åren ångrat den försäljningen. Men nu är till slut Jeep tillbaka under delvis franskt styre.

Eagle (1988-1999)
När General Motors skapade nya Saturn 1990 blev Chryslers svar en satsning på Eagle. Egale Medallion hade rötter i samarbetet mellan Renault och AMC medan följande modeller i praktiken var bilar från Chrysler och Mitsubishi med nytt märke i fronten. Eagle krisade under hela 1990-talet och Chrysler stängde portarna 1999.  

Autobianchi (1955-1995)
Modellen A112 var Italiens svar på Austin Mini. Modellen byggdes 1969 till 1986 och är Autobianchis storsäljare i bilhistorien. Under 1960-talet var Autobianchi Fiats experimentverkstad och deras modeller fick ofta testa mer eller mindre galna idéer. 1964 var Autobianchi Primula Fiatkoncernens första framhjulsdrivna bil och Fiat började skiftet till framhjulsdrift från med lanseringen av 128 fem år senare. Det slutade med försäljning av en enda modell, Lanciabaserade Y10, och till slut gav Fiat helt enkelt upp.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!