Är Tesla en aktiebubbla?

Tesla-aktien ökade 700 procent under 2020 och företaget är i dag världens högst värderade bilföretag, med ett börsvärde lika stort som Toyota, Volkswagen, Mercedes och General Motors tillsammans! Men kursen åker jo-jo och 2021 har värdet fallit en fjärdedel. Vad betyder det enorma börsvärdet för Tesla och vilka risker kan ett kursfall medföra?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Många aktieanalytiker menar att kursen på Tesla-aktien är orealistisk hög och liknar kursen vid en klassisk aktiebubbla. Med en aktiekurs på runt 600 dollar är företaget värderat till över 500 miljarder dollar. Det gör företaget till världens högst värderade bilföretag.
För att motivera en så hög kurs borde vinsten vara astronomisk. Men det är den inte. Förra året bokförde Tesla en vinst på 721 miljoner dollar på en omsättning om 31,5 miljarder dollar. Det betyder att nettovinsten är 0,1 procent av aktiekursen. Avkastningen på kort sikt är försumbar, och aktien framstår ur den synvinkeln som övervärderad.
Drar man i stället av de kostnader som direkt kan kopplas till bilförsäljningen återstår en bruttovinst på 5,4 miljarder dollar. Bolaget ter sig då betydligt mer profitabelt men inte heller bruttovinsten kan motivera aktiekursen. Bruttovinsten uppgår till 0,8 procent av aktievärdet.

Man kan diskutera om värderingen är rätt eller fel, menar Björn Enarson, analytiker på Danske Bank med fokus på fordonsindustrin.
– Kursen grundar sig i framtidsutsikterna. Tesla har en prognos om att de ska växa 50 procent varje år, på lång sikt, förklarar Björn Enarson.
De som tror på en stor vinstökning brukar framhålla att företaget har en stor vinstpotential i självkörande bilar, i mobilitetstjänster och i energilagring – verksamheter med det gemensamt att det inte handlar om biltillverkning.
Men i grunden måste också bilförsäljning och produktveckling gå bra för Tesla.
– De sitter i en bra sits eftersom de har utvecklat hela affären kring elbilar. De har bra elmotorer, bra batterier, och de kan i dag satsa offensivt. För andra biltillverkare är det tvärtom, de har stora investeringar framför sig. Där finns en stor utmaning för den traditionella bilindustrin, och det skapar en oro hos investerare, säger Björn Enarson.

Varumärket är inte helt utan betydelse.
– Tesla anses inte av alla ha den finish som tyska premiummärken har, men kan likväl ta ut premiumpriser. Jag tror det beror på att elbilskunder tänker annorlunda än traditionella bilkunder. För elbilskunden är räckvidden avgörande, och därför är Tesla premium. Viktigast för företaget är att de kan ta betalt som ett premiummärke, menar Björn Enarson.
Frågan är om framtidsprognoserna räcker till för att förklara den höga kursen i början av 2021. Många menar att det inte går att räkna hem så stora vinster, inte ens om man räknar optimistiskt.

Björn Enarsson, analytiker på Danske Bank. Foto: Danske Bank

Under den senaste månaden har kursen fallit snabbt, från 880 dollar den 25 januari till 580 dollar i början av mars. Rimligtvis kan inte utsikterna för Tesla på lång sikt bli 30 procent sämre på två månader.

Är det inte så att börskursutvecklingen beror på spekulation, de som säljer nu vill ta hem en snabb vinst?
– Det kan vara så. Men mycket är drivet av ränteförväntningen. Det finns många tecken på en kommande ränteuppgång, och de stödåtgärder som kommer på grund av pandemin kommer att vara inflationsdrivande. Eftersom framtida vinster diskonteras till nuvärde, minskar värdet av framtida vinster om räntan höjs. Därför går aktiekurserna ner för tillväxtbolagen när ränteförväntningarna ökar, säger Björn.
Generellt sett framstår också bolag som ger låg eller ingen utdelning till ­aktieägarna mindre attraktiva när räntorna höjs på marknaden.

Vilken betydelse har aktiekursen för bolaget i sig?
– Aktiekursen har absolut en viss betydelse för bolaget. Det är som om ett land har en stark valuta. Är bolaget attraktivt för placerare, kan det också lätt få in mer kapital genom en nyemission. De behöver inte ge ut särskilt många aktier för att få in ett större kapital. Det ger en stabilitet, om de skulle behöva få in mer kapital för produktutveckling så finns möjligheten, säger Björn Enarson.

Om nedgången vi har sett i början av året fortsätter, innebär det risker för Tesla och för dess finansiering?
– Nej, det tror jag inte. Uppgången har varit så långvarig att det finns utrymme för en viss tillbakagång, säger Björn Enarson.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!