Foto: Hedin Bil

Återköp dyrt för bilhandlaren

Allmänna reklamationsnämnden har infört en ny modell för hur återköp ska gå till när bilköpet hävs. Konsumentverkets och bilhandlarnas etablerade modell för nyttoavdrag kan nämligen strida mot konsumentköplagen.

Ett beslut i Allmänna reklamationsnämnden från 2017 har lett till en ny praxis när det gäller hur man ska beräkna avdraget för nyttan av körda mil. Förut gick man på en branschöverenskommelse från 2014, mellan Motorbranschens Riksförbund (MRF) och Konsumentverket. Då kunde avdraget bli ganska kostsamt, särskilt om det hade tagit tid att få handlaren att gå med på hävning av köpet. Med den nya praxisen blir avdraget oftast mer skonsamt.

Fallet som ledde till det nya räknesättet handlade om en Nissan Qashqai. Bilen köptes ny i mars 2016. I november samma år får ägaren ett brev från Nissan där de förklarar att det finns risk för isbildning i intercoolerns slang. Det kunde medföra att bilen helt enkelt stannade under färd utan att kunna återstartas. Samtidigt meddelade Nissan att det fanns en lösning på problemet.

Några veckor senare fick ägaren delarna som skulle lösa problemet, ett slags kylarskydd. Till hans förvåning skulle delarna monteras på utsidan av kylaren. Enligt instruktionen som medföljde rekommenderades att kylarskyddet användes när det var kallare än fem minusgrader, och skulle tas av om bilen automattvättades.

Detta gillades inte av kunden som i stället svarade bilfirman som hade sålt bilen att han ville häva köpet. Bilfirman nekade, och ärendet hamnade i Allmänna reklamationsnämnden.

Nämnden benade ut problematiken. Hade köparen upplysts innan köpet om att man behövde ett speciellt kylarskydd när det var kallt? Nej, båda parterna är överens om att så inte hade skett.

Därmed föreligger ett köprättsligt fel i varan.

Enligt konsumentköplagen ska fel åtgärdas utan kostnad och olägenhet för köparen, och avhjälpandet ska vara "varaktigt och fackmässigt" utfört. Säljaren menar att så har skett, men nämnden höll inte med. "Den anvisade åtgärden medför en väsentlig olägenhet för NN genom allt som följer av att skydden under bilens livslängd ska monteras och demonteras med hänsyn till dels väderleksförhållanden, dels tvättning av bilen i automattvätt".

Dessutom är det så att bilens yttertermometer inte fungerade med skydden monterade. Ett nytt fel uppstår på grund av åtgärdandet av första felet.

Nämnden ansåg därför att olägenheterna av Nissans lösning var så stora att kunden hade rätt att häva köpet.

Det betyder att bilen ska lämnas tillbaka till handlaren och att handlaren ska återbetala köpeskillingen. Men efter avdrag för nyttan av körda mil. Konsumentköplagen anger att ett nyttoavdrag ska göras från köpeskillingen, men anger inte hur det ska beräknas.

Det är nu beslutet blir riktigt intressant. Nämnden skriver i beslutet att statens skattefria ersättning för användning av egen bil, 18,50 kronor per mil, kan tjäna som utgångspunkt. Men eftersom det inkluderar bränslet resonerade sig nämnden ner till 12 kronor per mil – så stort blir avdraget för körda mil. Dessutom har konsumenten rätt till ränta på köpesumman från betalningsdagen. Räntan ska beräknas enligt en räntefot som motsvarar den vid varje tidpunkt gällande referensräntan, plus två procent.

Reklamationsnämnden tillägger att avdraget också ska påverkas av om det är en ny eller begagnad bil och om det är en bil av standardkaraktär.

Beslutet måste svidit ordentligt för bilhandlaren som får in en begagnad bil som har tappat 40 000 kronor i värde på ett år, men där avdraget för nyttan är betydligt mer marginellt. 2 000 mil ersätts med 24 000 kronor.

Beslutet innebär också en ny tolkning av avdraget för nytta. Tidigare hade man använt sig av en överenskommelse mellan Konsumentverket och MRF som innebar att nyttan beräknades till 0,5 procent av köpeskillingen per månad samt 0,5 procent av köpeskillingen per månad per 100 körda mil.

Men den avräkningen gör att konsumenten i detta fall hamnar i ett sämre läge än vad som hade varit fallet om man hade gått strikt på konsumentköplagen. I lagen står det att konsumenten ska dra av ersättningen för nyttan han har haft av varan.

Felix Ekman, jurist på Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och specialiserad på bilfrågor. Foto: ARN

– Beräkningen bygger på en fast faktor, 0,5 procent av köpeskillingen. En sådan faktor saknar koppling till den enskilde konsumentens faktiska nytta av bilen. Eftersom det bara är den faktiska nyttan som ska dras av för konsumenten så är det fel att dra av för något annat, förklarar Felix Ekman, jurist på Allmänna reklamationsnämnden och specialiserad på bilfrågor.

Skillnaden beroende på kalkylmetod är stor. I detta exempel skulle 2 000 mil ha inneburit 43 155 kronor i avdrag för nytta enligt branschöverenskommelsen, men bara 24 000 kronor enligt Allmänna reklamationsnämndens modell.

Så vad är det som gäller – branschöverenskommelsen eller Reklamationsnämndens modell? Svar: Den mest gynnsamma modellen.

– Eftersom konsumentköplagen är tvingande till konsumentens förmån kan Allmänna reklamationsnämnden inte tillämpa en fast modell som ger konsumenten en nackdel i förhållande till lagtexten. Men är det så att parterna har avtalat enligt en modell och den i ett enskilt fall är mer förmånlig för konsumenten så ska den modellen tillämpas, svarar Felix Ekman.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!