Audi på väg att köpa Alfa Romeo?

Att Volkswagenkoncernen har varit intresserade av att köpa italienska Alfa Romeo från Fiat har vi vetat sedan tidigare. Hittills har dock Fiat sagt blankt nej, men nu kommer nya uppgifter om att förhandlingar pågår.

Vi har hört tidigare, i flera mer eller mindre officiella uttalanden,  att Volkswagen vill ha fler märken. Bland de som står högst på  önskelistan ska italienska Alfa Romeo vara, ett märke som hittills inte har varit  till salu. Alfas nuvarande ägare, Fiat, har sagt blankt nej, och vd  Sergio Marchionne har i flera uttalanden bekräftat att Alfa Romeo inte  är till salu. ”Vi har investerat för mycket i märket för att sälja det”,  ska han ha sagt.

Men skam den som ger sig, nu kommer nämligen uppgifter från  källor vid Audis huvudkontor i Ingolstadt i Tyskland om att diskussioner  om ett ägarbyte av Alfa Romeo förs på hög nivå. Enligt källorna ska en  affär vara nära att bli av. Andra källor, nära Audis vd Rupert Stadler  och Fiats vd Marchionne, ska ha bekräftat att de sitter i förhandlingar  om ”en stor affär”.

Enligt uppgift ska affären, när och om den blir klar, inte bara  inkludera varumärket Alfa Romeo utan även Fiatkoncernens fabrik i  Pomiglianio d'Arco nordväst om Neapel i Italien. Pomigliano-fabriken  tillverkar i dag Fiat Panda, men har en historia som mångårig Alfa  Romeo-fabrik. Fabriken, i det syfte den har i dag, byggdes (med delvis  statlig inblandning) för att tillverka Alfasud kring år 1970.  Produktionen startade 1972. Senaste Alfan att tillverkas i Pomigliano  var 159, som lades ned 2011.

En eventuell försäljning av Alfa Romeo till Audi skulle placera  märket tillsammans med likaledes italienska Lamborghini och  motorcykeltillverkaren Ducati i en egen subkategori inom Volkswagen.  Trots, måhända berättigade, farhågor hos många Alfisti (Alfa  Romeo-entusiaster), kanske ändå sällskapet inom koncernen kunde ha varit  sämre. För Volkswagenkoncernens del kan ett köp av Alfa Romeo bli ett  viktigt steg på vägen mot målet att bli världens största biltillverkare  till år 2018.

I Fiats händer har Alfa Romeo under flera år fört en tämligen  tynande tillvaro. Undantaget den förestående lanseringen av sportcoupén  4C har man endast två modellserier på programmet – småbilen MiTo och  golfklassaren Giulietta. Bägge med vikande försäljningssiffror. Under  årets första två månader har Alfa tappat omkring 40 procent av  försäljningen och marknadsandelen på den europeiska bilmarknaden har  sjunkit från 0,9 till 0,6 procent. Detta samtidigt som en återlansering  på USA-marknaden, liksom en efterträdare till 159, Giulia, har låtit  dröja.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!