Foto: Patrik Lindgren

Audi på väg att ta kontroll över Bentley

Volkswagen-koncernen ser över sin verksamhet för att nå högre lönsamhet. Brittiska lyxmärket Bentley kan därför komma hamna under Audis kontroll.

Det är inte någon hemlighet att Volkswagen AG, den tyska giganten till fordonskoncern, går igenom sina varumärken samt utbudet av modeller och drivlinor. Det ska sparas pengar framöver, enorma summor – uppemot 160 miljarder kronor fram till år 2022. För att nå besparingsmålet gäller det att effektivisera och slimma verksamheten, och ett steg kan vara, som vi rapporterade i början av månaden, att göra sig av med vissa varumärken. Lamborghini, Bugatti samt motorcykeltillverkaren Ducati finns med i diskussionerna, och just Bugatti sägs elbilsspecialisterna Rimac vara intresserade av.

Bentley Motors, som ingått i Volkswagen-koncernen sedan 1998, ser dock ut att bli kvar. I fjol gick Bentley med ungefär 650 miljoner kronor i vinst, efter att året innan ha gått med närmare 300 miljoner kronor i förlust. I år ser det återigen tufft ut för den anrika, brittiska biltillverkaren i och med coronapandemin samt Brexit, Storbritanniens utträde ur EU. Ett nytt förlustår är därmed högst sannolikt.

PROVKÖRNING: Vi kör uppdaterade Bentley Bentayga 

För att hålla Bentley fortsatt på fötter och ge märket en ljusare framtid ser Volkswagen AG-chefen Herbert Diess möjligheter att låta Audi dra i spakarna. Det rapporterar källor inom Volkswagen till tyska Automobilwoche. I dag är det Porsches vd Oliver Blume är ansvarig för Bentley genom sin roll som styrelsemedlem i Volkswagen AG.

Under Audis styre kan Bentley komma att ta del av kostnadseffektiva fördelar i större utsträckning än i dag samtidigt som märket snabbare når helelektrifiering. Bland annat ser man möjligheter i att nästa generationer av Continental GT och Flying Spur ska kunna baseras på PPE-plattformen som Audi och Porsche utvecklar tillsammans. PPE står för Premium Platform Electric och ska bland annat användas till nästa generation Porsche Macan som blir elektriskt driven. Dessutom kan Audis projekt Artemis för en kommande elektrisk och mer eller mindre självkörande lyxsedan, sannolikt nästa generation A8, komma Bentley tillgodo.
I dag delar Continental GT och Flying Spur teknik med Porsche Panamera i och med MSB-plattformen.

Det som i framtiden ska särskilja Bentley från Audi, trots delad teknik, är framför allt designen. Och sannolikt även priset.

LÄS MER: Bentley Mulsanne nedlagd 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr