Foto: Hans Hedberg

Bakom kulisserna: Animerad verklighet

I allt raskare takt handlar och beställer vi våra nya bilar via nätet. För att vi ska känna oss säkra med våra beslut gäller det att underlaget är det rätta. Nästintill verkligt. Vi besöker företaget Rapid Images som suddar ut gränserna.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det råder ett stilla lugn i lokalerna. På två våningsplan högt upp i före detta Sockerbruket från tidigt 1800-tal längst ut i Göteborgs hamn – ett halvt stenkast från den väldiga Älvsborgsbron – sitter närmare ett 70-tal specialister vid sina stora datorskärmar och digitaliserar verkligheten. Det som sker, sker i det tysta.

I materiallabbet finns samtliga ytskikt och lacker som behövs för att få till de rätta känslorna av verklighet i datorn. Foto: Hans Hedberg

Rapid Images är företaget som bland annat har kunder som Volvo Cars och Volvo AB. Men även ett visst stort ”hemligt” svenskt möbelföretag samt svenska klädföretag står på uppdragslistan.

– Våra uppdragsgivare är i flesta fall svenska, men vi märker att vår kompetens även är efterfrågad internationellt, förklarar vd Anders Claeson Spetz.

Nio av tio Volvokunder ”bygger” sin nya kommande bil virtuellt i datorn innan de bestämmer sig för modell och utrustning. På tre år har antalet besökare ute i bilhallarna nästan halverats och även de slutgiltiga köpbesluten tas mer och mer online. Men fortsatt besöker man bilåterförsäljare för att ”skaka hand” efter avklarad affär. Åtminstone ett tag till.

Konfiguratormodeller för bilmärkes-sajter kräver stor mängd tekniskt underlag. Här nya Volvo V60 modellår 2021. Foto: Rapid Images

Datorgenererade bilder (även kallat CGI, Computer Generated Imagery) är tillämpningen av datorgrafik för att skapa eller bidra med bilder. Dynamiska eller statiska, ”CGI” kan vara tvådimensionella (2D), även om termen oftast används för att hänvisa till 3D datorgrafik som används för att skapa scener eller specialeffekter på film och tv.

På nya bilmarknader som exempelvis Kina är köpbeteendet online redan i full gång. För att skynda på processen var Geelys nya ”nordeuropeiska” bilmärke Lynk & Co tidigt ute, de ville sprida bilder på färdiga bilar för att skapa intresse och köpsug.

– Lynk & Co 01-projektet gjordes för flera år sedan – långt innan bilen hade premiärvisats – det var ett stort uppdrag och våra bilder användes på många olika plattformar, förklarar Pär Toresson som är en av de som ansvarar för uppdrag inom bilindustrin.

Skärpa och detaljering som ett foto. Inredningen till Lynk & Co 01 på bilden är helt datorgenererad. Foto: Rapid Images

Jag får titta på bilder av Lynk & Co 01 i olika urbana stadsmiljöer, alla visar bilar i tjusiga vinklar med ­spännande ljussättning. Bilar som ser ut att vara tagna av proffsfotografer i Amsterdam, Berlin eller London är inget annat än datorgenerade bilar som mejslats fram i Rapid Images kraftfulla datorer i de göteborgska pittoreska ytterhamnsfabrikskvarteren. Tidigare stod renderingsdatorerna hos företaget i ­speciella klimatstyrda kylrum, nu är datorkraften flyttad till annan extern plats någonstans i Göteborg.

Skärpan, detaljeringen och noggrannheten är den allra yttersta. Det är till och med så att man försöker kontrollera bilderna så att ”det inte ser alldeles för perfekt ut”. Sudda ut skillnaderna mellan det perfekta datortillkomna och verkligheten.

– Jämfört med en traditionell fotografering som gjordes förr, kapar man viktig utvecklingstid och stora kostnader, fortsätter Pär Toresson.

Rapid Images är företaget som bland annat har kunder som Volvo Cars och Volvo AB. Foto: Hans Hedberg

Då kunde ett fototeam på 10-20 personer vara borta en månad, flera storstadskvarter tvingas blockeras av inhemska poliser. Allt för att inte röja en kommande bilmodell. Samtidigt var en fysisk förseriebil tvungen att transporteras under stort hysch-hysch till de utvalda fotoplatserna. Men helt utan att fysiskt vara på de utvalda fotomiljöerna går inte om man vill att bilderna ska vara verklighetsnära. Men nu räcker det med att ett par-tre stycken reser till platsen, ställer dit en likvärdig bil – gärna i svart- eller silverfärgad – för att få matchande reflektioner, skuggor och speglingar. Man kan förstå att det nya kostnadsläget är mindre än en tiondel av tidigare. Minst.

– Med datortekniken kan vi ”bygga” en färdig bil på några veckor, som det sedan går att byta färg, fälgar, utrustning etcetera på, förklarar Toresson.

Nya Lynk & Co 01 mitt i Berlin-natten. Eller? Ibland är det svårt att avgöra vad som är verklighet. Foto: Rapid Images

I dagarna har företaget släppt sin senaste kundkonfigurator-version för Volvos modellår 2021. Man får tidigt en så kallad ”150-procentsbil” i form av tekniskt numeriskt underlag från Volvo där alla varianter av hjul, chassin och utrustningar ingår. Sedan bygger man en ”Digi-Car” genom att applicera exakta lacker, material, strukturer med mera på den tredimensionella bilen. Man jobbar nära Volvos egen designstudio, har eget materiallabb med samtliga aktuella lack- och materialprov. Inget får missas vid transformeringen till ”nästan verklig”.

Vd Anders Claeson Spetz basar över ett 70-tal anställda hos Rapid Images i Göteborg. Foto: Hans Hedberg

Än coolare visning blir det när visningstekniken överförs till paddan. Tekniken kallas Augmented Reality (AR) och fungerar som en kombination av verklighet och ett visuellt lager av datainformation. Med en iPad i händerna riktar jag den rakt framför mig. Plötsligt står det en ”livs levande” Volvo XC40 mitt i kontorslandskapet! När jag rör mig runt den fiktiva bilen i rummet kan jag syna lill-Volvon in i minsta detalj, öppna dörrar, kolla instrumenteringen, syna textilkvalitén och inspektera bagage­utrymmet.

AR-applikationen används än så länge vid mer statiska presentationer men i princip skulle du kunna ladda ner tjänsten nu, om bilfabrikanterna gav sin tillåtelse. Framtiden är nämligen mycket närmare än du tror.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!