Beslutet: Mitsubishi lämnar Europa

Det blir ingen ny Outlander eller L200. När dagens modellprogram gjort sitt kommer Mitsubishi inte att lansera några nya modeller i Europa. Istället ska Mitsubishi fokusera på Sydostasien.

Beskedet kommer från Japan i spåren av ett nytt jobbigt bokslut. Räkenskapsåret som slutar i mars 2021 väntas ge en svidande förlust på drygt 13 miljarder kronor. Det var droppen som tvingade fram drastiska beslut för Mitsubishi och hela Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen.

Så sent som i december meddelade Mitsubishi att den populära suven Outlander skulle förnyas i slutet av 2021. En laddhybridversion, som sålt väldigt bra i Sverige, skulle så presentas ytterligare ett halvår senare.

BEGAGNATTEST: Mitsubishi Outlander PHEV

Men så blir det inte. Enligt ett besked till branschtidningen Automotive News ska Mitsubishi avrunda sin verksamhet i Europa helt och inte ersätta dagens modellprogram. Den nyaste modellen i programmet är Eclipse Cross som visades ny inför modellåret 2018.

Mitsubishi kommer att fortsätta serva och förse de bilar som sålts med reservdelar.

Mitsubishi har funnits i Europa sedan 1975 och byggde bilar i Born, Nederländerna, under året 1995 till 2012. Där byggs i dag modeller åt BMW och Mini.

Förra året försökte ledningen i Japan rädda verksamheten i Europa med ett helt nytt regionkontor och ta över en del av importen från olika regionala aktörer.

Den väntade förlusten för 2020 är den största på 18 år vilket inte är bra med tanke på Renault-Nissan-alliansens stora sparprogram. Alliansen har delat upp regioner och utvecklingsprojekt mellan sig och i den planen var det tydligt att Mitsubishi ska lämna Europa åt Renault medan Nissan får ta hand om Nordamerika.

PROVKÖRNING: Mitsubishi L200

I den senaste statistiken från BilSweden var Mitsubishi Outlander den 16:e mest sålda bilmodellen hittills i år med 1 730 sålda bilar under perioden januari till och med juni.

Under 2019 såldes 6 159 Mitsubishibilar i Sverige vilket var en ökning med 27,5 procent jämfört med 2018. Från 2018 till 2019 ökade Mitsubishi sin andel av marknaden i Sverige från 1,22 till 1,72 procent. Därmed var Mitsubishi knappt slagen av Mazda som höll 1,75 procent av marknaden. Allianssyskonen Nissan har Renault hade i Sverige en marknadsandel 2019 på 2,63 respektive 3,35 procent.

I Sverige har MMC Bilar Sverige AB stått för importen från Mitsubishi i Japan. MMC är en del av SC Motors som tidigare bland annat importerat även bilar från Hyundai och Citroën. SC Motors tog över importen av Mitsubishibilar 2007 från ett bolag som ägdes av Mitsubishi Motors Europe. Förra året tappade SC Motors importen av Citroënbilar till danska KW Bruun. Året dessförinnan tog danska Nic. Christiansen Gruppen över importen av Hyundaibilar till Sverige. Så sent som 1 april i år utsågs Anna Ulfvin till vd för MMC Bilar Sverige AB och precis som Ulfvin tidigare avvecklat såväl Citroën- som Hyundai-importen får hon nu ansvara för att plocka bort Mitsubishi från Sverige.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!