Foto: Erik Andrén

Bilbranschen – en komplex värld

Ingen har hävdat att bilvärlden är enkel, och den komplexa kartan har bara under de senaste åren ritats om markant. Tre kontinenter totaldominerar bilbranschen: Europa, Nordamerika och Asien, där Kina kommit att få en alltmer framträdande roll på senare år.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Kartan är ritad så att de svarta linjerna indikerar ett ägarskap på över 50 procent (dotterbolag) eller ett kors­ägande mellan de ingående företagen, vilket gör dem till en koncern (vilket exempelvis är fallet med Hyundai-koncernen eller Renault-Nissan-Mitsubishi). Ljusare grå linjer indikerar ett betydande delägarskap eller gemensamägda samriskbolag. Det är fortfarande ett vanligt förhållande till Kina, där tullar och pålagor gör det lönsamt med sådana upplägg. Exempelvis kinesiska GAC, Dongfeng eller FAW samarbetar med flera olika internationella koncerner på dylika sätt. Röda linjer indikerar att bolagen delar betydande teknik med varandra. I vissa fall rör det sig om hela modeller, annars exempelvis motorer eller bottenplattor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!