Foto: Erik Andrén

Bilbranschen – en komplex värld

Ingen har hävdat att bilvärlden är enkel, och den komplexa kartan har bara under de senaste åren ritats om markant. Tre kontinenter totaldominerar bilbranschen: Europa, Nordamerika och Asien, där Kina kommit att få en alltmer framträdande roll på senare år.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Kartan är ritad så att de svarta linjerna indikerar ett ägarskap på över 50 procent (dotterbolag) eller ett kors­ägande mellan de ingående företagen, vilket gör dem till en koncern (vilket exempelvis är fallet med Hyundai-koncernen eller Renault-Nissan-Mitsubishi). Ljusare grå linjer indikerar ett betydande delägarskap eller gemensamägda samriskbolag. Det är fortfarande ett vanligt förhållande till Kina, där tullar och pålagor gör det lönsamt med sådana upplägg. Exempelvis kinesiska GAC, Dongfeng eller FAW samarbetar med flera olika internationella koncerner på dylika sätt. Röda linjer indikerar att bolagen delar betydande teknik med varandra. I vissa fall rör det sig om hela modeller, annars exempelvis motorer eller bottenplattor.

En hel del komponenter är förstås delade i betydligt större utsträckning, och underleverantörer så som Bosch, ZF eller Autoliv levererar till mängder av olika företag. Dessa kopplingar har vi dock valt att utelämna, bilden är helt enkelt komplex nog som den är – med bara vissa, mer betydande, samarbeten presenterade. Vi har också valt att utelämna samarbeten som rör exempelvis transportbilar.

Några företag i kartan saknar större kopplingar till något annat bolag. Hit hör exempelvis amerikanska Tesla, som tidigare hade nära band till både Daimler (delägarskap) och Toyota (gemensamma modeller), men som numera har gått sin egen väg. Även brittiska McLaren faller under samma kategori.

Grafiken i övrigt må vara omfattande, men är inte på något sätt komplett, mer eller mindre oväntade samarbeten finns på många platser som inte syns markerade med linjer. För mer detaljinformation, läs vidare i kommentarerna till grafiken, samt på nästa uppslag.

Världen

Klicka på bilden för att se den i stort format. Foto: Erik Andrén

Europa

Klicka på bilden för att se den i stort format. Foto: Erik Andrén

Volkswagen

Volkswagen-koncernen är en europeisk gigant. Hela nio varumärken ligger direkt under koncernens kontroll, sedan Seats sportigare underdivision Cupra höjts upp till en egen (nåja) verkshöjd. Tillsammans med sin långtida samarbetspartner FAW har man också startat märket Jetta specifikt för Kina. Basen är, som namnet antyder, Volkswagen-modellen Jetta, som varit omåttligt populär i landet, men nu ingår även suvar i programmet.

PSA-FCA

Den senaste utvecklingen i bilbranschen är den nyss påbörjade sammanslagningen av PSA och FCA. PSA har under de senaste åren gått från att vara en i allt väsentligt fransk angelägenhet till att nu även ha en tysk adept i form av Opel. Det brittiska systermärket Vauxhall följde med av bara farten. Fortfarande är dock banden till GM inte helt klippta, och Opelmodeller som Insignia och Astra säljs fortfarande som Buick i USA och Holden i Australien. Italiensk-amerikanska FCA-koncernen var en produkt av efterdyningarna av finanskrisen och har märken på vardera sida av Atlanten att hålla koll på, även om Lancia för en tillvaro i skymundan. Ferrari har också släppts iväg till ett eget publikt bolag – om än med nära koppling till sitt forna moderskepp. PSA har länge haft ett samarbete med kinesiska Dongfeng, och man gör bland annat DS-modeller som är specifika för just Kina, medan Fiat samarbetar med Guangzhou-baserade GAC.

Daimler

Daimler-koncernen har alltmer fokus på endast ett varumärke – Mercedes-Benz. Senaste året har man sålt ut hälften av dotterbolaget Smart till kinesiska Geely, och nästa generation av citybilen kommer att dela mycket tekniskt med sin nya vårdnadshavare. I gengäld licensierar dock Mercedes ut stora mängder teknik, inklusive motorer, till brittiska Aston Martin.

BMW

BMW äger förutom moderskeppet även Rolls-Royce och Mini, vilka tillsammans bildar BMW Group. Tydligaste samarbetet i nuläget är med Toyota om modellen Z4/Supra, men man har även bildelningstjänster gemensamt med Daimler och produktion gemensamt med kinesiska Brilliance (båda dessa samarbeten ej medtagna i grafiken).

Renault-Nissan-Mitsubishi

En brokig, och löst sammansatt koncern bestående av tre rätt separata företag, men som är länkade genom korsägande. Renaultgruppen består, förutom just Renault, även av rumänska Dacia, ryska Lada och koreanska Samsung Motors. Nissan återupplivade också här om året sitt gamla namn Datsun som ett märke för billigare modeller. I Kina tillverkas Renault och Nissan i samarbete med Dongfeng, och Mitsubishi med GAC. Renault har även lilla Twingo gemensamt utvecklad med senaste generationen Smart.

Ferrari

Ferrari är formellt sett ett eget bolag i dag, men banden till FCA är fortfarande starka – man delar motorer inte bara i personbilar, utan även i Formel 1.

Nordamerika och Australien

Klicka på bilden för att se den i stort format. Foto: Erik Andrén

Holden

Det tillverkas inte längre några bilar på den australiska kontinenten, men det inhemska varumärket Holden finns kvar. Dock i en betydligt bantad version, med några hundra medarbetare som ägnar sig åt att skylta om Chevrolet- och Opelprodukter.

GM

Med försäljningen av Opel har den en gång så globala biljätten GM i praktiken checkat ut från Europa. I USA håller dock märken som Chevrolet, Cadillac och GMC fortfarande den stolta fanan högt, men en inte obetydlig del av intäkterna kommer numera från Kina. 80 procent av Buicks försäljning sker i just Kina, och tillsammans med samarbetspartnern SAIC har GM märken som Wueling och Baojun specifikt riktade mot marknaden i Kina. Man delar även motorer med MG, som ju är under återlansering hos oss i Sverige.

Ford

Ännu en biljätte som lagt sig platt. På den europeiska marknaden har Ford gått från en tvåsiffrig marknadsandel till bara några procent över de senaste åren. Riktigt så illa har det inte varit på hemmamarknaden, och även om finanskrisens efterdyningar var kännbara så hade Ford det ändå bättre ställt än Chrysler och GM. Banden har dock blivit allt tätare till tyska Volkswagen, där de båda utvecklar självkörande teknik tillsammans och Ford har lovat att bygga elbilar på Volkswagens MEB-plattform med start inom några år. På elbilsfronten har man även investerat i start-up-företaget Rivian, som gör eldrivna suvar och pickuper.

Asien

Klicka på bilden för att se den i stort format. Foto: Erik Andrén

Suzuki

Japanska Suzuki är en av de stora aktörerna på den globala småbilsmarknaden, framför allt i Indien. Man har dock nyligen valt att lämna sina kinesiska samarbetspartners, och i stället ingått ett avtal med Toyota. Tanken är att Toyota delar el- och hybridteknik i utbyte mot Suzukis småbilskunnande. Vissa Suzukimodeller ska även säljas som Toyota i Afrika.

Hyundai

Sydkoreas två stora biltillverkare Kia och Hyundai hänger ihop i ett intrikat korsägande under det som kallas Hyundai Motor Group. Utöver de två huvudmärkena har man även lyxmärket Genesis (som vi i Sverige känner igen som ett modellnamn) – ett slags koreanskt Lexus.

Mazda

Även Mazda samarbetar med Toyota, den Toyota Yaris som säljs i Nordamerika är till exempel en rakt av omskyltad Mazda 2.

Ravon

Forna Daewoo-fabriken i Uzbekistan rymmer numera varumärket Ravon, som säljs i Centralasien och Ryssland.

Subaru

Subaru och Toyota delar modellen BRZ/GT86, men har även samarbete inom exempelvis batteriteknik.

FAW

FAW står för First Auto Works och har under lång tid varit en maktfaktor i kinesisk bilindustri. Man har – förutom bilar med den egna logon – ett långt gånget samarbete med Volkswagenkoncernen, inklusive nystartade varumärket Jetta. Därtill äger man märkena Hongqi och Haima (ursprungligen Hainan Mazda), som än i dag – trots ett formellt avslutat samarbete – tillverkar flera modeller på Mazda-grund.

Geely

På kort tid har Volvos ägarkoncern Geely blivit en mångfacetterad spelare på bilmarknaden, särskilt i hemlandet Kina. Expansionen har skett både genom uppköp av brittiska Lotus och malaysiska Proton, och genom nystartade märken som elbilsmärket Geometry eller på många plan svenskutvecklade Lynk&Co. Volvos gamla racingdivision Polestar har också höjts upp till eget märke – med huvudkontor i Sverige men det mesta av produktionen i Kina. Senast köpte man 50 procent av Smart från Daimler.

Evergrande

Hongkong-baserade Evergrande har köpt en majoritet i Nevs, och en betydande post även i Koenigsegg. Bottenplattan till Nevs 9-3 – alltså Saab 9-3 – licensierades dock redan 2009 ut till kinesiska BAIC, som nu bland annat bygger suvar på den.

SAIC

Kinesiska SAIC är en jätte på hemmamarknaden, men relativt okända hos oss. Till varumärkena hör brittiskklingande MG – som kom i kinesisk ägo efter konkursen i början av 2000-talet. Någon tillverkning sker inte i Storbritannien längre, men väl viss utveckling. Och nu ska märket komma tillbaka till Europa. SAIC samarbetar med GM i märkena Wueling och Baojun, och har även de egna märkena Roewe och Maxus, där det sistnämnda faktiskt också säljs i Norge. (Om än bara en modell, en eldriven liten transportbil.)

Toyota

En av bilbranschens verkliga giganter är japanska Toyota, men till skillnad från till exempel Volkswagen har man inte en uppsjö av olika märken att hålla koll på. Till dottermärkena hör bara Daihatsu och Lexus. I stället har Toyota ett flertal samarbeten att sköta. Med BMW har man modellen Supra/Z4 gemensamt, men även en del annan teknikutveckling, med PSA har man både småbilen Aygo/C1/107 och minibussen ProAce Verso, till Lotus levererar man motorer och med sina landsmän hos Suzuki, Subaru och Mazda har man olika grader av samarbete. I Kina jobbar Toyota med både GAC och FAW.

Tata

Indiska industrikonglomeratet Tata har biltillverkning som bara en av många strängar på sin lyra, men äger förutom sitt eget märke även brittiska Jaguar och Land Rover, även om vissa rykten sagt att en försäljning kan vara på gång. Jaguar-Land Rover har satsat mycket på att bygga upp sin egen grund att stå på, men fortfarande delas koncernens treliters V6-diesel med forna ägaren Ford. Vi får se hur länge till. I Kina samarbetar Jaguar-Land Rover med Chery.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr