Foto: Glenn Lindberg

Bilförsäljningen ökar, suvarna tar andelar

En halvårsrapport visar att det säljs fler bilar i år än under samma period förra året samt att suvarna tar allt större marknadsandelar.

Försäljningen av bilar ökar globalt sett. Under första halvåret i år såldes det 3,6 procent fler än under samma period förra året: 44,03 miljoner exemplar mot 42,49 miljoner enligt en rapport från Jato.

I Indien ökade försäljningen med 16 procent och landet gick därmed om Tyskland i listan över markander med flest sålda bilar och ligger nu fyra efter Kina, USA och Japan. Samlar man Europas gemensamma bilförsäljning så ligger den ändå efter Kina: 9,77 miljoner mot 12,23 miljoner.

Försäljningen av suvar ökade under perioden med 14 procent och biltypen står för 34 procent av de sålda bilarna i världen men den bäst säljande modellen är Fords F-serie – en pickup. Världens bäst säljande suv under första halvåret var Toyota RAV4.

Suvar i B-segmenten ökar mest, med 25 procent, men de i C-segmentet säljer bäst – 5,92 miljoner exemplar under årets första hälft. Mest populära är suvarna i Ryssland där de har en marknadsandel på 45 procent enligt rapporten. Minst populära är de i Japan där de bara har 12 procent av marknaden.

Volkswagenkoncernen har sålt flest bilar (5,45 miljoner) under perioden men i rapporten fattas flera marknader som är viktiga för Renault/Nissan-koncernen som ligger på andra plats liksom för tredjeplacerade Toyota.

Bilden ovan är från Teknikens Värld nummer 11/2018 där vi ställde 20 suvmodeller mot varandra i test.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!