Bilvärldens nätverk – så här ser kartan ut

Att bilvärlden är sammankopplad i många nivåer visste du säkert redan. Men hur ser egentligen kartan ut? Så här! Kan du hitta vägen från Geely till Porsche? Från Holden till Ferrari? Från Suzuki till Jaguar?

Det är svårt att ha överblick över bilbranschen och alla dess förgreningar. I det ständigt föränderliga nätverket ritas världskartan ideligen om. I dag finns kopplingar mellan snart sagt alla biltillverkare, genom samarbeten om modeller, tillverkning eller motorer. Går man ner på underleverantörsnivå blir det än mer komplext.

Ett antal kluster kan ändå skönjas. Volkswagens stora familj av varumärken i Europa exempelvis. Eller Fiat-koncernen, som ju numera även äger Chrysler, Dodge och Jeep. I USA dominerar GM, men visste du att Tesla är minoritetsägt av Daimler? I Kina är spelreglerna annorlunda, regler kräver lokalt samarbete, och många är de tillverkare som har samägda så kallade ”joint ventures” med kinesiska diton. Stora koncerner som Guangzhou och Dongfeng har kopplingar till åtskilliga tillverkare runt om i världen.

Alla kopplingar är inte självklara. Indiska Tata äger brittiska Jaguar Land Rover, som tillverkas i Kina av Chery, som i sin tur förser ukrainska Zaz med bilar att licensbygga. Zaz i sin tur, tillverkar även bilar för GM. Nätverkskartan blir komplex, helt enkelt. Du kan själv begrunda den här nedan.

Ladda ner kartan i fullstorlek, klicka här (mycket tung fil)

The map is also available with english language legend here (very large file)

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!