Foto: BMW AG 2012

BMW är världens starkaste bilmärke

Forbes har listat världens hundra starkaste varumärken. Vi synar listan direkt på jakt efter bilmärken och hittar då att BMW är världens starkaste inom bilbranschen.

Vilket är världens starkaste varumärke? Apple, förstås. Något annat varumärke att toppa Forbes topp 100-lista över de starkaste varumärkena i världen skulle vara otänkbart med tanke på den ”hype” som omgett Apple sedan de släppte sin första iPhone.

 Men då vi är en bilsajt skippar vi i princip alla andra varumärken och fokuserar på bilmärkena. Vilket bilmärke rankar amerikanska Forbes som det starkaste (ej mest värdefulla) sett ur ett varumärkesperspektiv?

 Svaret är BMW. På topp 100-listan klämmer BMW in sig på en imponerande nionde plats. 26,3 miljarder dollar (173 miljarder kronor) värderas BMW:s varumärke dessutom till. Mycket pengar men långt ifrån värderingen av varumärket Apple som uppgår till 87,1 miljarder dollar (573 miljarder kronor).

 BMW:s kraftfullhet som varumärke står sig högt, före bland annat storheter som Disney och Samsung.

 Nästa bilmärke på listan är Toyota på en fjortonde plats. Toyota som varumärke värderas till 21,9 miljarder dollar (144 miljarder kronor).

 Mercedes är nästkommande bilmärke som vi hittar på sextonde plats. Varumärket Mercedes värderas till nästan lika mycket som Toyota – 21,8 miljarder dollar (143 miljarder kronor).

 Efter topptrion inom bilmärken hittar vi Honda på nittonde plats. Därefter är det ett litet hopp ned till Audi på 32:a plats. Audi övertrumfar sin ägare Volkswagen på varumärkesfronten. Volkswagen hittar vi som sjätte bilmärke på plats 45.

 Därefter kommer Ford på plats 59, Hyundai på plats 71, Nissan på plats 76 och – som sista bilmärke på listan – Lexus på plats 87.

 Ta en titt på hela listan nedan. Där finns en rad olika varumärken, bland annat några svenska och även sådana som man kanske trodde skulle hamna högre upp. Till exempel ligger Facebook på plats 73 bakom exempelvis MTV som känns lite passé 2013.

Världens 100 starkaste varumärken enligt Forbes

RankVarumärkeVarumärkets värde (miljarder dollar)

 1Apple87,12Microsoft54,73Coca-Cola50,24IBM48,55Google37,66Intel32,37McDonald's37,48General Electric33,79BMW26,310Cisco26,311Oracle25,912Samsung19,313Disney19,014Toyota21,915Hewlett-Packard18,316Mercedes-Benz21,817Louis Vuitton24,518Gillette16,819Honda20,920Nescafe17,421AT&T24,122Nokia15,523Budweiser18,624Wal-Mart20,325L'Oréal14,526Nike15,927Pepsi16,028Amazon.com10,229Visa12,630Siemens13,631SAP15,332Audi10,833Nestle10,034American Express17,135Canon9,836Pampers8,537Kellogg's9,338Sony8,339HSBC15,240Nintendo13,141Dell8,442H&M14,443IKEA10,944Colgate7,445Volkswagen7,046Kraft10,147General Mills3,548Home Depot9,049ESPN11,550Johnson's3,251Coach10,452Mastercard6,853Adidas6,854Starbucks6,355Verizon19,456Philips6,257Rolex6,558Danone9,859Ford7,960Gucci11,961Hershey5,262Blackberry6,163Frito-Lay10,964Thomson Reuters10,765LG4,166Ericsson9,267UPS9,068MTV5,969Accenture8,870Avon5,271Hyundai5,472Walgreens5,173Facebook13,174Ebay7,575Lancome5,576Nissan5,977HTC4,778Target4,479FedEx5,380Caterpillar7,081Boeing5,782Chanel6,283Wells Fargo10,584Hitachi5,485Hermès7,786Gatorade4,887Lexus6,988Lowe's3,789John Deere5,790Subway4,991Shell7,392Wrigley's4,493Xerox4,694Clorox3,295Heineken6,596Yahoo3,797Armani3,198Ralph Lauren5,099Fox8,5100Kleenex3,1

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!