BMW bäst säljande premiummärke i USA

Under förra året tog BMW för första gången hem titeln som bäst säljande premiummärke i USA, tätt följda av Mercedes.

2011 års försäljningsstatistik från USA har precis offentliggjorts och innehåller flera förändringar sedan tidigare. BMW har länge haft tätpositionen bland preimummärkena på vår sida om Atlanten, men förra året var första gången någonsin som märket var det mest sålda i USA.

Försäljningen i USA för BMW:s del gick upp med 13 procent gentemot 2010 (15 procent i december månad), och landade på 247 907 stycken. Mercedes ökade också med 13 procent, och tog ikapp mycket under slutet av året (ökningen i december var hela 28%), men nådde ändå bara 245 192 stycken bilar. 

Fjolårets stora förlorare bland premiummärkena i USA var Lexus, som innehade tätpositionen mellan år 2000 och 2010. Försäljningen rasade, delvis till följd av jordbävningen i Japan i mars, med 13 procent och landade på 198 552 sålda bilar.

En annan nyhet från de amerikanska försäljningssiffrorna var att Jeep för första gången på fem år tog över tätpositionen bland terrängbilsmärkena från GMC.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!