BMW gör rekordstor vinstmarginal, men Audi är bättre

Det går bra nu. Inte bara för Land Rover, utan även för de tyska premiumtillverkarna. Förra årets vinstmarginal för BMW var företagets största någonsin, men trots det var Audi bättre.

Det är i en rapport till branchtidningen Automotive News som rekordsiffrorna redovisas. Värdena, som beräknats på vinst innan skatt och ränta, visar att BMW ökat sin vinstmarginal till hela 11,8 procent under 2011. Detta är att jämföra med värdet för 2010, då BMW gjorde en vinstmargnial på ”bara” åtta procent.

Men trots den rejäla ökningen, som ändå inte blev riktigt lika stor som vissa analytiker räknat med, får BMW se sig slagna av ärkerivalen från Ingolstadt –Audi. Under 2011 lyckades Audi uppnå en vinstmarginal på 12,1 procent. Inte illa.

Dock är BMW fortfarande det bäst säljande av de båda märkena, med 1,67 miljoner sålda bilar under 2011. I år räknar man med ännu bättre siffror, mycket tack vare lanseringen av nya 3-serien.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr