– Vi kommer starta ett nytt märke. Det är ett lagkrav, bekräftar BMW:s marknads- och försäljningschef Ian Robertson. För att få registrera samarbetet krävs nämligen att ett nytt märke startas, uppger Autonews.
Robertson kunde även berätta att vissa av de elektriska drivlinorna kommer att hämtas från BMW. BMW har sedan tidigare drivit utvecklingen av den elektriska city- respektive plug in-sportbilen i3 och i8, men om BMW väljer att använda den tekniken i det nya märket är inte klart. BMW och Brilliance har tidigare utvecklat en plug in-konceptversion av 5-serie som visades upp i Shanghai förra året.
– Den kinesiska bilmarknaden är den största i världen, men vad de inte riktigt har är ett internationellt märke med rötterna i Kina. Jag tror det kommer att behövas ett globalt kinesiskt märke. Om teknologin i ett sådant företag visar sig vara framgångsrikt finns det en möjlighet att märket kan växa och blomstra.
När det ännu inte namngivna företaget kan dra i gång sin produktion är inte klart. BMW planerar att lansera i3 och i8 under 2013 respektive 2014.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.