BMW, Volkswagen och Daimler redovisar rekordförsäljning

Det går bra nu för de stora tyska biltillverkarna. Mars månad har inneburit rekordförsäljning för både Volkswagen, BMW och Daimler. Men det finns ett undantag.

2012 har varit ett bra år hittills för många biltillverkare. För tre stora tyska märken har det till och med varit rekordartat bra. Volkswagens personbilstillverkning redovisar det starkaste första kvartalet någonsin. 

Hela 1,36 miljoner folkvagnar hittade ut till kunder under första kvartalet. En ökning på 10,5 procent från de 1,23 miljoner bilar som såldes första kvartalet 2011. I mars nåddes ett nytt rekord i antalet levererade bilar med 536 000 bilar levererade. En ökning med 14,6 procent från Mars i fjol. Tillsammans med en rejäl ökning för Audi (14,1 procent i mars, och 10,8 procent över hela första kvartalet) lär detta även ge en rejäl ökning för hela Volkswagen-koncernen.

BMW-gruppen, med BMW, Mini och Rolls-Royce, sålde fler bilar under mars månad än under någon annan månad i företagets historia. Hela 185 728 bilar såldes under månaden. En uppgång med 12 procent. Över årets första tre månader har man sålt 425 528 bilar, också det ett rekord, och 11,2 procent bättre än förra årets knappt 383 000 bilar. Samtliga tre märken i koncernen visar rekordsiffror.

Daimlerkoncernen har också redovisat rekordsiffror, för varje månad under 2012. Hela 313 902 Mercedes-bilar har sålts under första kvartalet. Mars blev även här en månad elva procent över fjolårssiffrorna, med hela 131 334 nya Mercedes hos kunderna.

Men det finns ett undantag hos de tyska biltillverkarna. I Rüsselsheim, Opels hemstad, är inte minerna lika glada som i Wolfsburg, München och Stuttgart. Några officiella försäljningssiffror globalt har inte Opel redovisat. Och man kan förstå varför, inom de 27 EU-länder som redovisat officiell försäljningsstatistik har Opels försäljning rasat med nästan 14 procent. På en försäljningstalsmässigt stabil tysk bilmarknad har Opel under mars månad tappat 12,3 procent. 

Vad är då problemet för Opel? Inom den stora GM-sfären har Opel tvingats koncentrera sig på den europeiska marknaden. Övriga tyska tillverkare har ökat sin försäljning mycket utomlands (Audi ökade exempelvis med 37 procent i Kina under mars månad), mycket tack vare den låga euro-kursen. Opel har därför inte möjlighet att reparera den dåliga försäljningen på en gungig europeisk marknad med bra försäljning annorstädes. 

För att göra saker ännu värre för Opel så ökar koncernsyskonet Chevrolet på Europa-marknaden. Dock inte alls så mycket att det täcker Opels förluster. Under de första två månaderna av i år ökade Chevrolet försäljningen med 5 534 bilar, medan Opel tappade 28 906.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr