Foto: Patrik Lindgren

Coronaeffekt på bilmarknaden – nästan 40 procent ner i april

Som en följd av det nya coronaviruset, och dess samhälleliga effekter, gjorde att färre sökte sig till nybilshallarna i april. Minskningen för personbilsförsäljningen blev 37,5 procent. Men av de sålda bilarna ökade andelen laddbara skarpt.

I den senaste statistiken över nybilsförsäljningen i Sverige syns effekterna av covid-19-pandemin tydligt. Många av världens bilfabriker, både här i Sverige och i många andra länder, har stått stilla. Ekonomiska osäkerheten har också påverkat efterfrågan, vilket sammantaget bidragit till siffrorna. Totalt såldes 18 916 bilar under april månad, vilket alltså är en nedgång med 37,5% jämfört med de 30 253 bilar som såldes förra året samma period.

– Med anledning av coronautrbrottet revideras också prognosen från 330 000 till 270 000 sålda bilar över helåret i år, säger Jessica Alenius, vice VD på Bil Sweden, men tillägger samtidigt att prognoserna i nuläget är väldigt osäkra på grund av situationen. Prognosen ligger, trots detta, något över genomsnittet sedan år 2000.

En siffra som däremot ökar kraftigt är andelen laddbara bilar – laddhybrider och rena elbilar – som stigit från 10,1 procent av marknaden i fjol till 22,6 procent i april i år. Som helhet för året fram till sista april ligger siffran på 26,8 procent laddbara bilar, mot 12,4 procent i fjol. Andelen har med andra ord mer än fördubblats, och sett över fyra månader står de laddbara bilarna för över en fjärdedel av försäljningen.

Tittar vi på siffrorna per märke så finns stora skillnader. Även om de flesta märken upplevt en kraftig minskning, så varierar procenttalen stort. Till de största förlorarna hör Volvo, som tappat 46,6% jämfört med i fjol, och Mercedes som tappat jämnt 50%. Värst drabbat av de 15 mest sålda märkena är Mitsubishi, som tappat hela 53,5%. Endast ett märke bland de 15 största visar positiva siffror, Hyundai. Och det är där just de laddbara modellerna som ökat mest, i form av Ioniq och Kona.

Den svenska bilmarknaden har förvisso tappat en stor del av försäljningen, men är ändå inte värst drabbad. Flera Europeiska länder, som normalt sett har betydligt större nybilsförsäljning än Sverige, har drabbats av kort sagt monstruösa försäljningsminskningar, och i Indien, ett av världens folkrikaste länder, rapporteras inte en enda ny bil ha sålts i april månad.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!