Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Dacia Sandero – mest sålda bilen i Europa

Dacia Sandero placerar sig som den mest sålda bilen i Europa under juli månad. Samtidigt tappar marknaden 24 procent mot förra året.

Under våren och början av sommaren började bilbranschen återhämta sig från svackan som bland annat kom av coronapandemin. Men i juli i år bröts den positiva trenden då marknaden föll 24 procent i Europa jämfört med samma period 2020. I år uppgår den totala bilförsäljningen i Europa till 967 830 bilar medan 1,27 miljoner bilar såldes under juli 2020. Detta enligt siffror insamlade från 26 europeiska marknader av Jato Dynamics. Som vi tidigare rapporterat tappade marknaden i Sverige 26 procent mot förra årets siffror.

Den svenska marknaden är inte den enda som tappade mycket under juli då bland annat Frankrike sjönk med 35 procent, Storbritannien och Spanien tappade båda 30 procent i försäljningsstatistiken. 

Den som toppar listan över försäljning under juli månad är lite oväntat Dacia Sandero som lanserades i en ny generation tidigare i år. Hela 20 446 Sandero såldes. En av de billigaste bilarna på marknaden som inte varit så högt upp på listan sedan den första generationen lanserades 2008. Det betyder att Volkswagen Golf som brukar toppa listorna nu har petats ner till en andraplats med cirka 1 000 färre sålda exemplar.
Sanderos framgångar hjälpte till att bromsa det totala tappet för Dacia vars försäljning sjönk med 16 procent under juli. Värre var det för Volkswagen som tappade 19 procent men tillverkare som Renault, Ford och Nissan tappade så mycket som 54, 46 respektive 37 procent av försäljningen.

Elbilar och laddhybrider hade dock den bästa juli hittills med totalt 160 646 exemplar sålda, nästan 17 procent av den totala försäljningen. Den mest sålda elbilen blev Volkswagen ID.3 med 5 433 exemplar och den mest sålda laddhybriden är Ford Kuga som sålde i 4 247 exemplar, det senare ett tapp med 33 procent mot samma period förra året.
– Konsumenter fortsätter att reagera positivt på de erbjudanden och incitament som är knutna till elbilar som har gjort dessa fordon mycket mer konkurrenskraftiga vad gäller deras prissättning, säger Felipe Munoz, analytiker Jato Dynamics.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!