Dacia Duster Foto: PeO Kjellström

Dacia sopade banan med alla i januari

Många biltillverkare hade i Sverige en fin försäljningsökning under januari månad, men det var ett märke som vann på knockout – fullständigt. Dacia!

När försäljningen för första månaden 2014 summerats finns det en lång rad vinnare. Exempelvis Mazda ökade med 91 procent jämfört med januari 2013, en ökning från 192 till 367 sålda bilar. Andra försäljningsraketer var Hyundai med en ökning om 85 procent (från 319 till 590 bilar), Toyota med 56 procent (från 777 till 1212 bilar) och Seat med 55 procent (från 113 till 175 bilar). Även Alfa Romeo gick framåt med en rejäl procentuell förändring. Det italienska märket ökade med hela 80 procent, men här handlar det om blygsamma antal bilar. Från fem till nio sålda exemplar.

Ovan nämnde märken må vara stolta över sina försäljningsökningar, men det finns en tillverkare som kan sträcka på sig betydligt mer än övriga. Dacia slog nämligen total knockout på motståndet sett till den positiva procentuella förändringen. Dacia ökade nämligen sin januariförsäljning med ofattbara 845 procent! De gick från 42 sålda bilar i januari 2013 till 397 sålda bilar i januari 2014. Dacia sålda därmed fler bilar förra månaden än vad exempelvis Honda, Subaru, Seat och många andra märken gjorde. Inte var de långt ifrån Mazda heller.

 En stor anledning till Dacias rekordökning stavas Duster och Sandero. De båda modellerna ökade från 20 exemplar till 170 respektive 141.

Självklart fanns det även förlorare under januari månad. Av de som har till större försäljningsvolymer ser vi att Dacias syskonmärke Renault backade med 31 procent, Ford med 16 procent, Honda med 9 procent, Suzuki med 18 procent, Mitsubishi med 12 procent och Subaru med 10 procent.

Störst försäljningen sett till enskilt märke hade som vanligt Volvo med 3717 sålda bilar i januari, delvis tack vare Zlatan. Sett till koncern var Volkswagen-gruppen etta med totalt 5136 sålda bilar av märkena Audi, Porsche, Skoda, Seat och Volkswagen.

Notera att vi tidigare under dagen redovisade en lägre försäljningssiffra för Dacia än vad som står ovan. Detta berodde på att Bil Sweden hade redovisat Dacia Logan MCV under lätta transportbilar. Med Logan MCV på rätt plats blev alltså Dacias ökning hela 845 procent!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!