Dacia växer mest av alla bilmärken

Sett till årets första elva månader är det rumänska Dacia som ökat sin försäljning mest. Dacias raka motsats är Alfa Romeo som minskar sin försäljning mer än något annat märke.

Association des Constructeurs Européens d'Automobiles, eller kort och gott ACEA, delar med sig av statstik över europeisk (EU- och EFTA-länderna) bilförsäljning under årets elva första månader. I den kan vi se att försäljningen under november månad ökade något från samma månad förra året, från 966421 sålda bilar till 975281. Det är en ökning med 0,9 procent. Det är tredje månaden i rad som försäljningen ökar.

 Ser vi i stället över årets första elva månader, januari till och med november, är det en tillbakagång som registrerats. Från 11689062 sålda bilar 2012 till 11360874 under 2013, ett tapp på 2,8 procent.

 Den marknad som växte sig starkast under november månad var den nederländska med en ökning på 34,3 procent jämfört med samma månad förra året. Även den grekiska gick starkt framåt med 31,2 procent, men då rör det sig om blygsamma försäljningssiffror då de ökade från 4164 sålda bilar till 5464. Detta i ett land med elva miljoner invånare. Irland backade mest, minus 20,5 procent. Stornationer som Tyskland och Frankrike backade svagt. Tyskland säljer en kvarts miljon bilar varje månad, mest i hela Europa.

 Tittar vi över årets första elva månader är det Cypern och Nederländerna som har backat i särklass mest medan Storbritannien är de som haft störst uppsving med nästan tio procent.

Synar vi bilmärkena i sömmarna ser vi att det är det Dacia som är raketen i försäljningslistan. Mellan januari och november ökade de sin europeiska försäljning med 20,6 procent, mer än något annat märke. Systermärket Renault har inte haft samma framgångar utan landade på minus tre procent. Övriga franska tillverkare, Peugeot och Citroën, har samma problematik som Renault. Minus 7,7 procent på Peugeot och minus 11,8 procent på Citroën.

 Seat har gått fram starkt med 10,3 procent. Skoda har också gått framåt men svagare – plus 2,2 procent. Övriga märken under Volkswagen-flagg har backat. Exempelvis Volkswagen med 5,5 procent och Audi med 2,7 procent.

 Mazda och Jaguar är båda vinnare med en 17,2-respektive 17,0-procentig försäljningsökning, Lexus en förlorare med ett tapp på 14 procent. Toyota har backat med endast 0,4 procent.

 Volvo har hittills i år tappat 4,5 procent.

Största förloraren i Europa är Alfa Romeo. Minus 29,3 procent.

Märkbart är att Dacia och Mazda inte bara var starka sett till hela Europa, även i Sverige går de framåt starkt.

All statistik över alla länder och bilmärken hittar du här.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!