Daimler vill betala europeiska återförsäljare per såld bil

Den tyska storkoncernen vill revolutionera bilförsäljningsprocessen med nya storslagna planer. Företagets vd Ola Källenius ser framför sig att den nya modellen ska införas i ett antal länder i Europa inom kort.

Daimler AG:s svenske vd Ola Källenius har stora idéer kring hur han vill att företagets återförsäljarmodell ska se ut i framtiden. Källenius berättade nyligen i en intervju med branschtidningen Automotive News Europe att modellen går ut på att tillverkaren sätter ett pris på bilen och att återförsäljaren därefter får betalt per såld bil.

Man hoppas att detta ska underlätta bilköpet för kunderna och samtidigt göra det enklare att sammanfoga online-upplevelsen med verkliga besök i företagets olika showroom. Daimlers förhoppning är att detta även ska effektivisera och digitalisera köpprocessen och planerar att introducera modellen i ett antal europeiska länder.

– Med denna modell blir återförsäljarna kundupplevelse- och leveransmedlare och kan därför fokusera ännu mer på att säkerställa en överlägsen kundresa från första produktutforskandet till överlåtandet av bilnycklarna, säger Ola Källenius till Automotive News Europe.

Det nuvarande systemet bygger på att återförsäljare köper bilar för inköpspris och därefter lägger ut bilarna till försäljning – ett system som ger dem mer kontroll över prissättningen. Detta nya sätt att sälja bilar har börjat sprida sig inom Europa, visar en undersökning gjord av Capgemini i december 2020.

För två år sedan tog Ola Källenius över Daimler AG-rodret efter Dieter Zetsche. Foto: Daimler

Enligt Källenius har Mercedes fått positiv feedback från pilotprojekt i Sverige och Sydafrika. Han meddelar att företaget nu avser att införa modellen officiellt i ett antal marknader i Europa och Australien.

– Även fast vi inte kommunicerat vilka marknader som står näst på tur är det naturligt att vi fortsätter med andra europeiska länder, inklusive ett par riktigt stora marknader. Det kommer att ske inom de närmsta åren, säger han.

Volkswagen har testat modellen på återförsäljare i Tyskland och Österrike för deras elbil ID.3, BMW använder den i Sydafrika och Honda och Toyota brukar modellen i Nya Zeeland. I USA har den däremot varit något klurigare att tillämpa då landets franchise-lagar generellt sett förbjuder modeller av detta slag, men Källenius hoppas kunna hitta en tillfredsställande lösning med amerikanska återförsäljare.

Han tror även att detta ska hjälpa till att digitalisera Daimlers affärs- och distributionsmodell och menar att man, oavsett vilken modell man slutligen bestämmer sig för, är på väg mot ett fullständigt digitaliserat bilköp. En färsk studie från Roland Berger visar att denna återförsäljarmodell kan reducera distributionskostnaderna med en till två procent på kort tid, och upp till tio procent på lång sikt.

Trots det erkänner Källenius att den fysiska upplevelsen är viktig vid försäljning av premiumbilar och att kunder fortsatt ska kunna ges möjligheten att prata med direkt med försäljare med stor expertis.

– Om du vill provköra en bil ska det vara möjligt. Med denna modell kan du fortfarande visa produkten samtidigt som det tar bort onödigt krångel från affären, vilket är något de flesta kunder inte ser fram emot, avslutar Ola Källenius.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!