Datsuns nya logga officiellt lanserad

Som vi skrev om redan i somras kommer Datsun göra comeback i år. Nu lanserar man en ny logotyp det nygamla varumärket som tappat sin japanska sol (och blivit lite lik Dacia-loggan).

Planerna att återuppliva det insomnade Datsun började cirkulera i juli förra året. Nu har Renault-Nissans vd Carlos Ghosn officiellt presenterat den nya loggan för märket som tappat bort sin tidigare så karaktäristiska japanska sol. De som är bekanta med den gamla Datsun-loggan känner fortsatt igen sig, men man kan ana en viss influens av Renaults andra budgetmärke Dacia i färgtonerna. 

 – Datsun representerar 80 års samlad japansk bilbyggarexpertis och är en viktig del av Nissans DNA, skriver Renault-Nissan i ett pressmeddelande.

 

 Datsun kom till Sverige första gången 1970 och präglades av lågt pris och så småningom mycket rost. Tretton år senare hade ägarna Nissan tröttnat och 1983 drog man tillbaka märket från Sverige.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr