Detta är bilmärket svenskarna föredrar

I morgon är det Bilens dag och intresseorganisationen Sveriges Annonsörer har därför passat på att ställa en fråga till svenskarna; ”Vilket bilmärke föredrar du?”.

Sveriges Annonsörer har med hjälp av undersökningsföretaget Novus frågat svenska allmänheten (1 051 personer mellan 18 och 79 år) vilket bilmärke de föredrar.

Inte oväntat landande Sveriges bäst säljande bilmärke överst i resultatlistan och dominerade svaren oavsett ålderskategori och kön. 24 procent av respondenterna svarade med andra ord Volvo.

Volkswagen ligger tvåa bakom Volvo sett till den svenska försäljningen, men i denna resultatlista placerade de sig inte bättre än femma. Audi, BMW och Toyota klämde sig nämligen före den populära tyska biltillverkaren som det senaste året har varit ute i blåsväder. Det är framför allt personer i ålderskategorin 30-49 år som hyser extra starka känslor för Volkswagen.

Medan männen föredrar Audi och BMW är kvinnornas val främst Volkswagen och Audi men också Hyundai till viss del. Volvo är dock etta hos båda könen.

Enligt undersökningen hittas Toyotas anhängare främst i ålderkategorin 65-79 år.

Om du inte såg vilken bil som gömde sig i bilden ovan, här har du svaret: Volvo V90. Foto: Glenn Lindberg

Vilket av följande bilvarumärken föredrar du?

Frågan till den svenska allmänheten ställdes av Sveriges Annonsörer i början av oktober och svaren föll enligt följande:

Volvo, 24 %

Audi, 11 %

BMW, 8 %

Toyota, 7 %

Volkswagen, 7 %

Mercedes, 5 %

Ford, 4 %

Skoda, 3 %

Hyundai, 2 %

Kia, 2 %

Opel, 2 %

Peugeot, 2 %

Nissan, 1 %

Renault, 1 %

Fiat, 0 %

Vet ej, 8 %

Inget av ovanstående, 5 %

Annan, 7 %

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!