Foto: Hengchi

Elbilar ska rädda Kinas gigant undan fastighetskris

Fastighetsmarknaden i Kina har långsamt stannat av. Då ökar kravet på Evergrande, företaget som köpte Trollhättan-baserade Nevs. Nu är det elbilarna och rika kompisar som ska rädda miljardären Xu Jiayin.

Det är inte helt enkelt att förstå svängarna i storkoncernen Evergrande. Men helt klart blir 2021 ett viktigt år för miljardären Xu Jiayin. Evergrande New Energy Vehicle (Evergrande NEV) bildades förra året efter att Evergrande köpt en majoritet av Trollhättan-baserade Nevs. Xu Jiayin investerade nyligen även cirka tre miljarder i sportbilstillverkaren Koenigsegg och det annonserades ett svenskt-kinesiskt samarbete om en ny bilmodell. När Xu Jiayin besökte Ängelholm passade han på att beställa fyra egna exemplar av nya bilen som ännu inte finns – till ett pris av totalt 40 miljoner kronor.

På bilsalongen i Shanghai i april presenterades också en rad bilmodeller från Evergrande NEV under bilmärket Hengchi. Trots att Hengchi bildades förra året kunde bilmärket rulla fram sex modeller och presentera planer på ytterligare åtta. Hengchi 1 kan närmas liknas vid en konkurrent till Tesla Model S. Enligt Hengchi ska totalt nio modeller börja byggas i Kina för den kinesiska marknaden under det här året.

Men de stora planerna till trots – den kinesiska myndigheten tycker att Evergrande-koncernen, som förutom elbilarna bland annat äger fotbollslaget Guangzhou F.C, är allt för skuldsatt.

Aktieutvecklingen för China Evergrande Nw Egy Vhc Grp Ltd under senaste halvåret. Foto: Mattias Rabe / Teknikens Värld

Räddad av kompisar

För att förbättra det ekonomiska läget har grundaren Xu Jiayin vänt sig till flera miljardärkompisar i Hongkong som gladeligen investerade i elbilsföretaget. Hittills i år har värdet på aktien rusat trots att inkomsterna minskat och Evergrande NEV hittills inte fått igång serieproduktion i stor skala.

När Financial Times besökte Evergrandes fabrik i Luan i vintras beskrevs den som ett stålskelett. Flera finansbedömare ser också tydliga tecken på en elbilsbubbla och menar att elbilsgrenen av Evergrande bara är ett sätt för Xu Jiayin att få in pengar till fastighetsbolaget. Att Xu Jiayin helt enkelt utnyttjar suget efter elbilar för att få med sig investerare och fonder.

Andra bedömare ser hur Xu Jiayin bygger produktionskapacitet och förbereder sitt nät av återförsäljare inför den stora lanseringen som ska komma. 

Och kanske kan Xu Jiayin räddas av det ökade behovet av produktionskapacitet. Apple med flera letar efter bilfabriker för sina nya elbilar. 

Under det fjärde kvartalet 2021 ska Evergrande NEV börja bygga nio av sina totalt 14 elbilsmodeller. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!