Tyskland kom i gång sent men har nu genom ett stort subventionsprogram fått fart på elbilsförsäljningen. I september var Tesla Model 3 Europas mest sålda bilmodell, och slog nästan Golf på hemmaplan, i Tyskland. Foto: Shutterstock, Tesla & Teknikens Värld

Elbilar: Sverige långt före Europa

Sverige i toppen, men nu accelererar Europa – och ratar laddhybriderna!

Från en svensk horisont är det lätt att tro att ”nu har det hänt” – i oktober stod laddbara bilar, alltså elbilar och laddhybrider sammantaget, för över halva bilförsäljningen. 51 procent för att vara exakt. Räknat sedan årsskiftet står laddbara bilar för 42 procent av försäljningsvolymen. 

Men Sverige står tillsammans med ett fåtal länder – läs Norge och Island – i Europa i särklass.

Stora europeiska marknader som Tyskland, Frankrike och England ligger tydligt efter Sverige när vi talar om andel laddbara bilar i försäljningen. I Frankrike är marknadsandelen laddbara bilar fram till och med oktober 17,1 procent. Södra och östra Europa halkar generellt sett långt efter. I Italien stod laddbara bilar för 8,5 procent av försäljningen under tredje kvartalet 2021. 

Sett till hela Europa ligger marknadsandelen för laddbara bilar på 17,3 procent för de tre första kvartalen 2021. Mindre än hälften jämfört med marknadsandelen i Sverige under samma tid.

Bensin- och dieselbilar dominerar i Europa 

Ett kanske än mer krasst konstaterande är att över 80 procent av bilköparna i Europa i år har valt en bil som tankas med bensin eller diesel. 

Men omställning på kontinenten har tagit fart från mycket låga försäljningstal och är dramatisk i år. I september var marknadsandelen för laddbara bilar i Europa rekordhög, 23 procent. Den totala marknadsandelen för batteribilar var 15 procent och åtta procent för laddhybrider, vilket innebär att batteribilarna hade ökat dubbelt så mycket som laddhybriderna jämfört med försäljningen i september 2020.

Det är de stora marknaderna som har störst betydelse för tillverkarnas försäljningsvolymer och för trafikens koldioxidutsläpp. Tyskland ensamt stod för nästan nästan hälften av all försäljning av laddbara bilar på de fem största europeiska marknaderna. Foto: Milan Sommer / Shutterstock

Tesla Model 3 i Europa-topp

Omställningen är med andra ord på gång. Ett tydligare tecken än Europa-topplistan för september är svår att hitta: Bästsäljaren oavsett bränsle är Tesla Model 3, som i september slår de traditionella storsäljarna Volkswagen Golf och Renault Clio. En orsak till att Volkswagen tappar topplaceringen är att man är mitt i modellskiftet från Golf till ID.3. Det är för övrigt första gången en elbil toppar försäljningsstatistiken och första gången en icke-Europa-tillverkad bil är bästsäljare.

Ser vi till topplistan för laddbara bilar är trenden mot renodlade elbilar tydlig. De 13 första platserna på Europa-topplistan intas av batteribilar. Först på 14:e plats återfinns Ford Kuga Plug-in Hybrid, i september Europas bäst säljande laddhybrid.

De hittills låga försäljningstalen för laddbara bilar i Europa betyder också att infrastruktursatsningarna släpar efter.

Få laddmöjligheter

Sverige framstår i jämförelse som ett el-paradis, med betydligt fler laddmöjligheter. Ionity har till exempel 14 laddstationer i Storbritannien med nästan 60 mijoner invånare. I Frankrike finns 74 Ionity-laddstationer. I Sverige med drygt 10 miljoner invånare finns 20 Ionity-stationer. Infrastrukturen behövs i Sverige som har en vagnpark där i dag var 20:e bil är laddbar.   

Det är mot den bakgrunden vi ska se biltillverkarnas satsning på att ställa om till ett laddbart bilprogram. Att som Jaguar lova att endast tillverka elbilar redan 2025 innebär en betydligt större omställning för kunder och tillverkare än vad man kan tro ur en svensk synvinkel. 

Laddhybrider svaga ute i Europa

Bästsäljaren bland laddbara bilar i Europa är Tesla Model 3. Värt att notera är att laddhybrider inte alls har samma starka marknadsandel på kontinenten som i Sverige. Och elbilarna ökar på kontinenten, precis som här. I september såldes det dubbelt så många rena elbilar som laddhybrider i Europa. Ingen laddhybrid finns på septembers topp-tio-lista. 

Ser vi till den senast tillgängliga månadens statistik drar Tesla ifrån ordentligt i höst. Gapet ökar mellan Tesla Model 3 och Volkswagen ID.3. Dessutom har Tesla Model Y lyckats spränga in sig på andraplatsen.  Intressant blir också kampen mellan Skoda Enyaq iV och Volkswagen ID.4 – vilken märke lockar köparna mest? I september registrerades 27 procent fler Enyaq än ID.4.
Dacia Spring Electric kommer under samma månad in på en 10:e plats, det visar att även de stora lågprissegmenten kan elektrifieras. Med tanke på att flera nya elbilsdebuter står för dörren 2022 är det inte osannolikt att vi får se prissänkningar på de äldre modellerna. En välkommen utveckling.  

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!