Elbilsföretaget Better Place i konkurs

Det danskisraeliska elbilsföretaget Better Place har ansökt om konkurs. Better Place har haft som vision att elbilsägare ska kunna byta, i stället för att ladda, sina batterier vid speciella stationer. Företaget har cirka 100 anställda i Danmark.

Det omtalade elbilsföretaget Better Place har fått soppatorsk. På söndagen lämnade Better Place in konkursansökningar både i Danmark och Israel efter en stormig tid då pengarna har tagit slut.

 Better Place grundades i Israel 2007 av Shai Agassi och hade som affärsidé att erbjuda elbilsägare snabba batteribyten. I stället för att vänta flera timmar på att ladda batterierna fulla skulle man kunna köra in på en station och byta batteri på mindre än en minut. På så sätt skulle elbilen bli lika mobil och användbar som konventionellt drivna personbilar. Företaget har haft verksamhet i Danmark sedan 2009.

 Företaget gjorde en rivstart då grundaren Agassi lyckades samla in omkring fem miljarder kronor från flera starka investerare, däribland HSBC, General Electric och Morgan Stanley. Better Place hade dock svårt att göra framsteg då uppbyggnaden av stationerna gick trögt och man hade svårt att övertyga biltillverkarna om konceptet. I praktiken är det bara Renault som har byggt bilar där batterierna kan bytas på kort tid i Better Place-stationer. Ännu värre blev det när Agassi petades från vd-posten i slutet av förra året.

 – Detta är en mycket sorglig dag för oss alla. Vi står fast vid den ursprungliga visionen som formulerades av Shai Agassi om att skapa ett grönt alternativ som skulle minska vårt beroende av starkt förorenande transporter. Tyvärr var vägen till att förverkliga visionen svår och full av hinder och vi kunde inte övervinna dem alla. Vi övervann de tekniska utmaningarna, men andra hinder var för svåra, trots massiva insatser och resurser, skriver styrelsen i ett pressmeddelande.

 Better Place nuvarande vd Dan Cohen säger att i ett uttalande att många kunder har varit nöjda men att det har stått klart att den stora allmänheten inte har nappat på idén om batteribyten. Enligt Cohen har den senaste sökningen efter nya investerare inte varit framgångsrik och det är orsaken till att man nu ansöker om konkurs.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!