Chevrolet Fleetline och Mercedes Citan på Kuba

Nybilsförsäljningen slår rekord på Kuba

Ett halvår efter att restriktionerna gällande importerade bilar lättades har det endast sålts femtio bilar på Kuba. Visserligen är detta en rekordsiffra för nya bilar i landet.

I början av året lättades restriktionerna för importerade bilar för första gången på över femtio år i Kuba. Men det innebar inte den försäljningsboomen de troligtvis väntat sig. På sex månader har det endast sålts femtio bilar och fyra motorcyklar i landet. Den största anledningen till den låga siffran är de astronomiskt höga priserna som i vissa fall är 400 procent högre än på andra marknader.

Exempelvis kostar en liten Peugeot 206 sanslösa 91 000 dollar, cirka 610 000 kronor, medan den större Peugeot 508 kostar från 262 000 dollar, alltså ungefär 1 750 000 kronor. Med tanke på att den genomsnittliga månadslönen för statligt anställda är 20 dollar, cirka 134 kronor, är dessa priser minst sagt löjliga. Med den lönen skulle de ta 1 092 år innan de skulle ha råd med en ny Peugeot 508, och det är om de sparar hela lönen.

Flertalet av de sålda bilarna var dock begagnade med ett snittpris på 23 759 dollar, cirka 159 000 kronor. Enligt kubanska uppgifter ska 75 procent av intäkterna från försäljningen av nya bilar gå till att rusta upp det ålderdomliga och ineffektiva transportsystemet. Upprustningen av vägnätet ligger dock en bit i framtiden då de elva återförsäljarna i landet bara har sålt bilar för sammanlagt 1 280 000 dollar, cirka 8 600 000 kronor, under de första sex månaderna i år.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!