Europas mest förlustbringande bilmodeller listade

Det är inte alltid en bra affär att bygga och sälja bilar. Det är inte minst Bugatti Veyron ett exempel på. Men ny statistik visar att en annan, mindre och billigare bil, har kostat sin upphovsman betydligt större summor.

Den europeiska bilbranschen är just nu nere i en djup svacka, med försäljningssiffror nere på 1990 års nivå, och då kan det ju tyckas lite ofint att påminna biltillverkarna om deras värsta ekonomiska missar. Men det är precis vad analytikerna på Sanford C. Bernstein har gjort. De har granskat några av de senaste årens mest uppmärksammade och förlustbringande bilmodeller och satt ihop en lista som är allt annat än rolig läsning för biltillverkarna.

 Bugatti Veyron är mytomspunnen inte bara för sin extrema prestanda utan även för att ha kostat Volkswagen väldigt mycket pengar, närmare bestämt 1,7 miljarder euro enligt Sanford C. Bernstein. Men som vi kan se i grafiken nedan från The Economist är Veyron inte ens i närheten av toppen. Före Veyron hamnar den vältande A-klassen, skjutdörrsförsedda Peugeot 1007, Volkswagens prestigeprojekt Phaeton och Fiat Stilo.

 Ohotad etta är Smart Fortwo som beräknas ha inneburit förluster på 3,35 miljarder euro, motsvarande 29 miljarder kronor, för ägaren Daimler. Den astronomiska förlusten, som kan översättas till nästan 40 000 kronor per såld bil, beror enligt analytikerna på att Daimler tvingades konstruera allt från grunden. Smart-projektet innebar inte bara en ny plattform utan även en ny trecylindrig motor och en ny fabrik i Hambach. Dessutom missade Smart Fortwo försäljningsprognosen med mer än 40 procent.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!