Under 2013 sålde Ferrari 6922 bilar världen över och kan lugnt fortsätta att räkna sig som ett exklusivt bilmärke. 6922 bilar är 5,4 procent färre än vad de lyckades sälja året dessförinnan, men ändå helt i linje med märkets uttalade mål. Ferrari vill nämligen inte hamna norr om 7000-strecket.
Trots färre sålda bilar gick det ekonomiskt bättre för Ferrari 2013 än under 2012. Intäkterna ökade med fem procent till 2,3 miljarder euro, bruttovinsten med 8,3 procent till 363,5 miljoner euro och nettovinsten med 5,4 procent till 246 miljoner euro.
Det ekonomiska resultatet gladde Ferrari-ledningen så pass mycket att de nu har beslutat sig för att belöna sina anställda. I nästkommande lönekuvert finns en bonus på 4096 euro, motsvarande 36700 kronor, att tillkomma. En fin gest från höjdarna till de anställda. Bonusen är dessutom den högsta som Ferrari någonsin utbetalat till sina anställda.
Ferraris bonus är dock liten jämfört med den Porsche gav sina anställda. Porsches finfina 2013 resulterade i 8200 euro i bonus, alltså dubbelt så mycket som Ferrari-bonusen.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.