Luca di Montezemolo, Ferrari Foto: Ferrari SpA / Viva

Ferrari vill sälja färre bilar och tjäna mer pengar

Ferrari-chefen Luca di Montezemolo vill inte att försäljningen av Ferrari-bilar ska öka. Han ser myten om Ferrari som viktigare och har som mål att göra bilarna mer exklusiva.

Det har spekulerats mycket kring Ferraris framtidsplaner som enligt vissa bedömare innefattar ett bredare modellutbud men om du är på jakt efter en suv eller sedanmodell med fyra dörrar så ska du inte komma till Ferrari.

 – Till sådana kunder säger jag att de ska vända sig till Maserati, säger Ferraris vd Luca di Montezemolo i en intervju med Autocar.

 När höga chefer för biltillverkare intervjuas brukar de säga att de hoppas på ökad försäljning och större marknadsandelar men till Autocar, och Automotive News Europe som också har intervjuat Ferrari-chefen nyligen, säger Montezemolo raka motsatsen.

 – Fokus det här året kommer inte att ligga på att öka försäljningen utan i stället att höja exklusiviteten, säger Montezemolo till Automotive News Europe.

 Ferrari har som mål att sälja omkring 7 000 bilar under år 2013, vilket är en marginell minskning jämfört med 2012 då man såldes 7 318 bilar. Förklaringen till den något udda strategin är att man inte vill urvattna märkets exklusiva image, det ska helt enkelt inte finnas för många Ferrari-bilar ute på gatorna, och därför kommer man att dra ned en aning på tillverkningstakten. Man vill också nå en jämnare balans mellan de olika marknaderna. I dagsläget sker hälften av all försäljning i Europa och Mellanösterna men man vill öka sin försäljning i USA och Asien.

 Det kan tyckas lägligt att säga att man vill sälja färre bilar när tiderna är så tuffa som nu men Montezemolo avfärdar den invändningen med att Ferrari har klarat sig bra genom kriset och hittills i år ökat försäljningen med fyra procent. Trots minskad försäljning 2013 hoppas man kunna öka sin vinst genom att sälja dyrare bilar och öka valmöjligheterna för kunderna. Den genomsnittlige Ferrari-köparen väljer tillval och extrautrusning för drygt 200 000 kronor och Montezemolo vill att det är ett snitt som ska höjas. Ferrari ska också lägga större fokus på sitt Tailor Made-program i vilket kunderna kan personifiera sina bilar ytterligare.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!