Fiat-Chrysler överväger ny samarbetspartner

Fiat-chefen Sergio Marchionne skruvar ner försäljningsprognosen för Fiat-Chrysler och öppnar för att släppa in en ny samarbetspartner för att möta trycket från konkurrenterna.

För att klara dagens lönsamhetskrav krävs en produktionstakt på runt sex miljoner bilar per år, menar Sergio Marchionne. Det är i nivå med vad Volkswagen, Toyota och General Motors tillverkar men ungefär dubbelt så många bilar som Fiat-Chrysler producerar i dagsläget. För att nå målet vill Marchionne nå en högre lönsamhet än i dag och därför öppnar Fiat-basen för möjligheten att släppa in en ny samarbetspartner. 

 – Det kan bli en tredje samarbetspartner. Man måste höja effektivitetsnivån, säger Marchionne till Bloomberg News och tillägger att han inte har någon särskild biltillverkare i åtanke så länge Fiat-koncernen når sitt försäljningsmål om minst sex miljoner bilar per år. Samtidigt har Marchionne nyligen skruvat ner sin prognos för 2014 från 5,9 till 5,7 miljoner bilar med hänsyn till Italiens svaga ekonomiska läge. Men trots de mörkare utsikterna ser han positivt på framtiden.

 – Det är svåra tidet för Italien. Åtstramningarna drabbar allt. 2008 och 2009 var det lika oroligt i Detroit men nu finns en entusiasm. Italien behöver en ny industripolicy, säger Marchionne.

 En möjlig samarbetspartner skulle vara någon av de franska biltillverkarna i PSA- eller Renault-koncernerna som också lidit av den senaste tidens ekonomiska oroligheter i Europa. Men Sergio Marchionne ger inga konkreta svar på vilka samarbetspartners han kan tänka sig att jobba med. och utesluter ingen. 

 – De kan vara av vilken färg och form som helst så länge de ger mig möjligheterna att nå de mål jag siktar på, menar han.

 Under perioden januari-november förra året sjönk bilförsäljningen i Europa med 1,4 procent vilket slagit särskilt hårt mot de sydeuropeiska bilkoncernerna Fiat Chrysler, PSA och Renault. Under samma period har de tappat 11,9, 8,2 respektive 7,9 procent visar siffror från branschorganisationen ACEA. Biljätten Volkswagen däremot växer sig allt starkare, med en uppgång på 7,4 procent vilket i sin tur betyder att Volkswagen-gruppen kontrollerar nära en fjärdedel av marknaden med 23,2 procent.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!