Fisker tvingas pausa Karma-tillverkning

Som om de redan existerande ekonomiska bekymren inte vore nog för Fisker tvingas de nu dessutom pausa tillverkningen av sin enda modell Karma. Varför? Batteritillverkaren har gått i konkurs.

Plug in-hybriden Karma förutspåddes en lysande framtid vid lanseringen under 2011, bland annat av reporter Erik Wedberg som provkörde bilen sommaren 2011. Under den böljande karossen sitter två elmotorer med totalt 403 hästkrafter. De står för framdrivningen och en 2,0-liters bensinmotor agerar generator när krämen i batteriet tar slut. Problemet är bara att tillverkaren av litiumjonbatteriet, A123 System Inc, tvingades i konkurs i oktober i år och har sedan dess inte tillverkat några batterier. Fram till nu har Fisker haft ett eget lager, men det har sinat och nu har de inte tillräckligt många på hyllan för att fortsätta biltillverkningen som sker hos Valmet i Finland.

 Inte heller blev det bättre när 16 Karma-bilar i slutet av oktober tog eld och brann upp under stormen Sandy när de stod i New Jerseys hamn i väntan på leverans. Konkursförvaltaren för A123 Systems jobbar med att sälja bolaget till en större tillverkare, men innan det har skett väntas ingen batteriproduktion och Fisker står utan batterier.

Att hitta en ny batteritillverkare är enligt Fisker inte heller ett alternativ då det är en omfattande process som kan ta upp till ett år. De hoppas i stället på en snabb köpare av konkursboet och en omgående produktionsstart. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr