Förändringens vindar över bilvärldens logotyper

I bilvärlden är inget sig likt. Efter ett århundrade med förbränningsmotorer ser framtiden ut att bli eldriven. Antalet nya bilmärken som ligger i startgroparna för att bli verklighet är också fler än på länge. Men brottet med det gamla syns inte bara i tekniken, utan även i det visuella – i biltillverkarnas logotyper. Här har mer hänt de senaste åren än på mycket länge.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Peugeot, Renault, BMW, Kia och Nissan. För att nämna några. Listan kan göras lång på de bilmärken som de senaste åren tagit fram nya eller uppfräschade visuella identiteter. Logotyper som blickar framåt, i vissa fall bakåt, eller kanske bara på nutiden. Och sällan har så mycket hänt på så kort tid.

”Med grafisk design är det precis som med mode eller formgivning i stort, den behöver uppdateras och anpassas till nya förutsättningar, och man kan se riktningar och trender”, säger Magnus Lindgren, som undervisar i grafisk form och visuell kommunikation vid Beckmans Designhögskola i Stockholm sedan 25 år tillbaka, och även är med i ledningsgruppen för Medieinstitutet. ”Just nu ser vi en riktning att logotyper och grafik blir mer anpassade till att användas i mobiltelefoner, och med det ser vi ett manér som kallas flat logo eller one-line illustration.” (Platt logotyp eller illustration som kan ritas med en enda linje, red anm.)

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Vänligen notera att fr.o.m. 26 juli 2021 är det Bonnier Magazines & Brands koncernbolag Bonnier News AB som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter, varvid prenumerationsvillkor och personuppgiftspolicy uppdateras.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!