De amerikanska biltillverkarna har inte haft det så lätt de senaste åren. De har trots allt ridit ut stormen och försäljningssiffrorna för den stora trion från Detroit har börjat se bättre ut på senare tid. Nu har dock ett nytt moln dykt upp på himlen. Chrysler och Ford kommer att dras inför rätta eftersom de marknadsför sina bilar som amerikanska, trots att de inte är det i alla hänseenden. Det är ironiskt nog Made in the USA Foundation, vid slutet av 1980-talet startat med ekonomisk uppbackning från Ford, som har lämnat in en anmälan till amerikanska konkurrensmyndigheten Federal Trade Commission.
Made in the USA Foundation är en icke vinstdrivande organisation som arbetar för att få folk att köpa produkter som konstruerats och tillverkats i hemlandet. Organisationen har reagerat på att Chrysler marknadsför sin nya sedanmodell 300 med en slogan som säger ”Imported from Detroit”. Organisationens grundare Joel Joseph säger till Automotive News att Chrysler 300 inte alls är en amerikansk bil, och det har han rätt i. Bilen sätts ihop i Kanada och får motorer som byggs i Mexiko.
– Senast jag kollade ligger Detroit inte i Kanada, säger Joseph till Automotive News.
Även Ford har fått Made in the USA Foundations blickar riktade mot sig eftersom man marknadsför nya mellanklassaren Fusion som en amerikansk bil, när den i själva verket produceras i Mexiko. Men inte nog med det. Made in the USA Foundation tycker också att det är fel att Chrysler och Ford inte sätter några dekaler på sina bilar som visar varifrån bilarna kommer när de ställs ut på internationella bilsalonger.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.