Ford och Volkswagen börjar samarbeta

Bilvärlden fortsätter att forma nya allianser. En av de mer oväntade är den mellan amerikanska Ford och tyska Volkswagen – en ny strategisk allians som bland annat ska stärka bolagens konkurrenskraft.

I tisdags kväll offentliggjorde de båda giganterna Ford Motor Company och Volkswagen AG att de tecknat en viljeförklaring, eller Memorandum of Understanding som det också kallas, om att påbörja ett strategiskt samarbete som ska hjälpa de båda parterna att stärka konkurrenskraften på marknaden samt förbättra servicen till kunderna på ett globalt plan.

Exakt hur samarbetet kommer att se ut ska diskuteras fram de kommande dagarna. Bland annat kommer ett samarbete om gemensam utveckling av transportbilar att lyftas upp till diskussion. Transportbilarna ses som en viktig hörnsten i samarbetet då marknadens behov och efterfrågan ständigt ökar.

– Under de kommande dagarna ser vi fram emot att tillsammans med Volkswagens team utforska möjliga samarbetsformer för att kunna tillgodose behoven från våra transportbilskunder – och mycket mer, säger Jim Farley, Fords chef för globala marknader, och fortsätter:

– Ford arbetar ständigt för en bättre effektivitet som företag och för att anpassa sig efter nya förutsättningar, vilket inkluderar samarbeten med partners där vi ser en stor potential till ökade marknadsandelar. Denna potentiella allians med Volkswagen-gruppen är ännu ett exempel på hur vi kan växa mer som företag, samtidigt som vi skapar en konkurrenskraftig, global produktportfölj och utökar vår kunskap och kapacitet.

Ford Transit och Volkswagen Crafter, två framtida syskon?

– Marknader och kundbehov förändras otroligt snabbt. Båda företagen har redan starka och kompletterande positioner inom olika transportbilssegment. För att kunna anpassa sig till en redan hårt konkurrensutsatt marknad är det otroligt viktigt att kunna vara flexibel genom samarbeten. Detta är ett kärnelement i Volkswagen-gruppens strategi för 2025. Det potentiella industriella samarbetet med Ford ses som en möjlighet att förbättra företagens konkurrenskraft globalt, säger Thomas Sedran, chef för Volkswagen Group Strategy.

Ford och Volkswagen tydliggör att samarbetet inte kommer att innefatta aktieutbyten eller förändring av ägarstrukturer i någon form.

Mer information om de båda bolagens strategiska allians släpps så fort diskussionerna är avslutade.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr