Den gångna nyhetsveckan i Australien har dominerats av uppgifter om att Ford ska avveckla sin verksamhet i landet. De två fabrikerna i Broadmeadow och Geelong utanför Melbourne kommer att stängas 2016. Det är ett hårt slag mot den australiensiska bilindustrin då 1 200 Ford-anställda blir utan arbeten samtidigt som flera underleverantörer kommer att drabbas hårt.
Den första T-Forden tillverkades i Australien redan 1926 och Ford har haft ett starkt fotfäste på kontinenten ända sedan dess, dock i stark konkurrens med ärkefienden, GM-ägda Holden. På senare år har det gått allt sämre för amerikanerna. År 2003 sålde Ford omkring 75 000 Falcon-bilar men under de senaste åren har försäljningen rasat till 20 000 Falcons per år. Enligt Fords Australiens vd Bob Graziano förlorade man omkring 930 miljoner kronor 2012 och nästan 4 miljarder kronor under de senaste fem åren. Enligt Graziano är det de höga tillverkningskostnaderna som gör det svårt att uppnå lönsamhet. Att tillverka en Ford i Australien uppges vara dubbelt så dyrt som i Europa och tre gånger dyrare än i Asien.
Från och med 2016 ska Ford endast bedriva utvecklings- och forskningsverksamhet i Australien, vilket sysselsätter omkring 1 000 anställda. De 650 anställda i Broadmeadows och de 510 i Geelong förlorar sina arbeten. Avvecklingen innebär också att det Australien-exklusiva men ändå världskända Falcon-modellnamnet går i graven efter drygt 50 års tillverkning.
Bilmarknaden i Australien är speciell på många sätt, ett av dem är att många australiensare är antingen Ford- eller Holden-människor. Att Ford avvecklar sin produktion i Australien kommer därför sannolikt inte att gynna Holden, som uppges ha en långsiktig plan och inga tankar på att lägga ned.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.